https://geng.nl/inspiratie/interview-met-bas-alblas/
Günther + Van Grinsven

Interview met Bas Alblas - General Manager Leerdammer

"Ik word gemotiveerd door principes waar ik waarde aan hecht."
Interview met Bas Alblas
General Manager Leerdammer Company en Bel Company, februari 2004

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Bas Alblas, General Manager Leerdammer Company en Divisiedirecteur Bel Company Duitsland, België en Nederland.

Wat heb je gedaan vóór Leerdammer?
Ik ben ooit bij Masterfoods begonnen in de fabriek in Oud Beijerland bij de sauzendivisie. Toen ik 27 was, ben ik naar Unilever gegaan en ging leiding geven aan de Unox-fabriek in Oss. Dat is een heel andere dimensie. Zo’n 200 mensen in verschillende ploegendienstsystemen, het is gewoon een klein dorp bijeen. Ik heb daar van alles meegemaakt. Daar moet je wel mee leren omgaan, anders overleef je het niet. Na 14 jaar Unilever wilde ik graag naar een general management-positie. Als je binnen Unilever opgeleid en opgegroeid bent binnen een technische discipline, is de kans dat je uiteindelijk in een general managementbaan terechtkomt, minimaal. No hard feelings, dat is gewoon realiteit.

En bij Leerdammer?
Ik ben gestart als supply chain-directeur. De dag dat ik startte, werd aangekondigd dat het bedrijf in de verkoop ging. Tot september 2002 ben ik druk bezig geweest om de verkoop mede te realiseren aan Fromageries Bel Groupe. 2003 heeft in het teken gestaan van de integratie van Leerdammer in de Bel-groep. Ik heb geleerd hoe het is een bedrijf te verkopen en hoe het is een bedrijf in een niet Nederlands bedrijf te integreren. Wij zijn een rolmodel voor de KLM/Air France-deal. Die mensen zullen met dezelfde problematiek geconfronteerd worden als wij. Bel is, met 2 miljard euro omzet in merken gerekend, groot genoeg om interessant te zijn. Ik heb het geluk met een aantal hele goede marketing- en salescollega’s te werken, daar leer ik van en dat probeer ik in de praktijk te brengen.

Wat breng jij Leerdammer?
Bij ons zit 70% van de kosten in de supplychain. Het is toch wel handig als je daar kijk op hebt. Verder heb ik geleerd om met mensen uit alle disciplines en alle niveaus om te gaan. Je zou het eigenlijk aan de mensen zelf moeten vragen, maar ik denk dat ze een gemotiveerd iemand hebben binnengehaald met competenties op het gebied van leiderschap en organisatie-ontwikkeling.

Wat bedoel je daar concreet mee?
Ik word gemotiveerd door principes waar ik waarde aan hecht. Een daarvan is dat mensen uiteindelijk dingen doen om hun eigen redenen. De vervulling van een eigen beweegreden mag je nooit ontkennen. Daar zul je naar moeten zoeken. Verder zijn het resultaat en de weg ernaartoe belangrijk. In de manier waarop leg je de basis voor het volgende succes. Je kunt zeggen: ‘Ik ga alles als een spons uitknijpen om iets te bereiken.’ Als je daarmee al het vermogen hebt weggeperst uit je bedrijf en je hebt er niet voor gezorgd dat je mensen in staat zijn om een volgende stap te zetten, dan is het op een gegeven moment afgelopen. Elke keerbouw je voort op het plateau dat jij of je voorganger heeft gelegd.

Hoe is het werken met Fransen?
In Europa is er denk ik geen groter cultuur-verschil dan tussen Nederlanders en Fransen. Dat geldt op alle terreinen. De Fransman is zeer pragmatisch. Bijvoorbeeld: wij Nederlanders zijn gewend om vergaderingen te gebruiken om afspraken te maken, maar de Fransen nemen besluiten doorgaans vóór of na zo’n vergadering. En de vergadering wordt dan gebruikt om iedereen de kans te geven zijn of haar mening te uiten. Hier gaat het dan eerder om het besluit voor te bereiden. Wij Nederlanders vergeten wel eens dat de tijd verandert, de situatie anders is en dat er misschien wel een betere oplossing is. Het gaat niet om die afspraak van drie jaar geleden, maar om wat je wilde bereiken met die afspraak. In mijn business zijn de meest succesvolle bedrijven Frans. Wie ben ik dan om daar niet naar te luisteren en er op zijn minst iets van te leren?

Zijn ze beter?
Nee, wel anders. Voorbeeld. Als je in Frankrijk een vergadering hebt, heb je net als in Nederland een agenda. In Nederland werken we de punten van de agenda af van 1,2, 3 etcetera. Dat is in Frankrijk absoluut niet aan de orde. Of we nou op punt drie starten of van punt 1 naar punt 7 gaan, dat doet even niet terzake. Je zigzagt als het ware door de punten heen. In het begin ging ik daar wat spastisch mee om. Zo van ‘even parkeren’. Nee, die Fransman gaat rustig door met babbelen, praten en discussiëren.Tot mijn verbazing constateerde ik wel elke keer dat de agenda afgewikkeld is aan het eind van de vergadering. Dus ik ben tegenwoordig ook redelijk soepel in dit soort dingen. Als mijn punten maar gemaakt worden.

Ben je veel weg van huis?
Ja, ik ben afgelopen jaar in totaal negen weken in Frankrijk geweest en daarnaast nog geregeld in onze belangrijkste andere Europese landen. Alles heeft zijn keerzijde. Ik geloof sterk in een bepaalde balans. Het is voortdurend zoeken naar wat nu de balans is waardoor je in je werk, gezinssituatie of in je vrijetijdsbesteding bevrediging blijft vinden. Als je kiest voor een gezin met kinderen, vind ik dat een van de partners op zijn minst thuis moet zijn. Dus ik prijs mij gelukkig dat mijn vrouw dat wil doen. Anders hadden we moeilijke discussies gehad, want dan had ik inderdaad concessies moeten doen aan iets wat ik heel prettig vind.

Heb je wijze lessen gekregen?
Mijn vader heeft mij een briefje gegeven toen ik begon met werken. Dat briefje zit nog in mijn agenda en daar staat op: ‘Een man die beslist brengt meer geld in de kist dan een perfectionist die de aansluiting mist.’Bij Calvé heb ik een reorganisatie doorgevoerd van 300 naar 180 man. Na een jaar was het een beetje achter de rug. Toen zeide voorzitter van de OR: ‘Bas, je hebt rationeel hartstikke goed werk verricht, de zaak moest om. Maar, je hebt tegelijkertijd het hart uit Calvé gehaald. De mensen weten nu niet meer waar ze nu wel voor staan. Jouw verantwoordelijkheid is om dat hart terug te brengen. Je hebt technisch een reorganisatie doorgevoerd maar daarmee nog geen plateau gecreëerd voor nieuwe groei.’ Toen ik bij Leerdammer kwam werken, sprak ik opnieuw een voorzitter van de OR. Die zei: ‘Bas, je komt hier werken, maar wat kom je hier doen? Kom je kleur aan het bedrijf geven of neem je de kleur van het bedrijf aan?’ Ik hoop nooit uitgeleerd te raken.

 

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63