https://geng.nl/inspiratie/interview-met-cor-lustig/
Günther + Van Grinsven

Cor Lustig - CEO van Driesprong Food

"Soms maak ik me veel te druk."
Interview met Cor Lustig
CEO en Algemeen Directeur Driesprong Food, november 2013

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Cor Lustig, CEO van Driesprong Food en Algemeen Directeur van Vleems Groep.

 

Hoe was het voor jou om na vijftien jaar bij Westland weg te zijn? 
Ik was bijna het bedrijf zelf, zo voelde dat. Ik heb altijd goed met de familie samengewerkt, maar het was op een gegeven moment tijd om te vertrekken. Dat was spannend, want ik wist niet hoe ik zou reageren als ik er niet meer zou werken. De organisatie heb ik snel los kunnen laten, maar in de supermarkt let ik nog steeds op de producten van Westland en ik koop ze ook nog steeds. De nieuwe verpakking van Maaslander vind ik heel mooi en van Old Amsterdam is de fotografie goed. Wel jammer dat ze de authentieke zwart-witcampagne hebben losgelaten.

Had je al eens eerder overwogen om weg te gaan?
Ik heb wel de mogelijkheid gehad maar ik wilde blijven, want het is een mooi bedrijf. Achteraf had ik eerder moeten weg gaan. Ik was er bijna tien jaar algemeen directeur. Dat is lang. Vernieuwing is belangrijk, voor jezelf en voor het bedrijf. Ik heb nooit gepland, maar aan elke functie zit een optimale tijd, anders kom je te veel in je ‘comfort zone’.

Wat vind je het moeilijkste als leider?
Dat je altijd moet beseffen dat je de ceo bent. Ook al heb je zelf het idee dat je geen hiërarchische leider bent, voer je open gesprekken, werk je als team en voelt het voor jou alsof je tussen de mensen staat, vroeg of laat kom je er achter dat mensen toch anders naar jou kijken.

Wat is het gevaar daarvan?
Jouw mening en visie doen er meer toe dan die van een ander, omdat jij de baas bent. Je krijgt niet altijd eerlijke reacties en meningen die wel nodig zijn. Eerlijke reacties houden je scherp, maar mensen geven die niet altijd ook al denk je dat wel. Ik doe me absoluut niet mooier voor dan ik ben en ik zie mezelf niet als dominant, maar ongewild kijken mensen toch anders naar je dan je zelf denkt.

Heb je een oplossing gevonden?
Het kan helpen om nieuwe mensen binnen te halen die dat gevoel voor hiërarchie minder hebben. Of om iemand van buiten te laten kijken hoe het team intern werkt. En het is belangrijk dat je jezelf blijft ; vertel het gewoon als je iets niet weet. Het mooie aan Driesprong Food, de nieuwe eigenaar van Vleems, is dat er veel met externe specialisten gewerkt wordt, waardoor je een goede balans krijgt tussen interne mensen die het bedrijf goed kennen en externen met een onafhankelijke mening.

Wat vind jij de belangrijkste competenties van een ceo?
Ik vind dat je een visie moet hebben. Je moet de koers van het bedrijf in samenspraak ontwikkelen, maar je moet er zelf duidelijk de richting aan geven. Dan krijg je andere mensen mee. Ten tweede moet je een draagvlak creëren door een goed inlevingsvermogen. Bij Vleems maken we nu de omslag van goedkoop naar beter, terwijl we vroeger die van goed naar goed-koop hebben gemaakt. Voor dat soort cultuuromslagen is veel draagvlak nodig. De derde competentie is dat je ook kunt zorgen dat er wat gebeurt: stel doelstellingen, neem beslissingen, stel deadlines en zorg dat die gehaald worden.

Wat is je grootste uitdaging nu?
Driesprong Food omvat meerdere bedrijven waar ik verantwoordelijk voor ben. Het interessante is om met meerdere bedrijven in verschillende markten te opereren, te innoveren en te bouwen. Maar tegelijkertijd is dat ook de uitdaging.

Hoe verdeel ik mijn aandacht over de verschillende bedrijven?
Dat vind ik soms best moeilijk. Het ene bedrijf zit in de opstartfase, het andere bedrijf is dus Vleems, waarin de organisatie een grote ommezwaai maakt, en het derde bedrijf is een business-to-businessbedrijf. In de totale groep werken een paar honderd mensen. Ik vind het een kunst om mijn tijd tussen die bedrijven te verdelen en vooral om daarnaast nog tijd over te houden voor mezelf.

Je had het ook rustiger aan kunnen doen. Waarom maak je je zo druk om de broodjes van Vleems?
Een interessante vraag die mijn directe omgeving me ook wel eens stelt. Ik vind het gewoon leuk. Ik ben een doener die niet stil kan zitten. Ik heb ook altijd veel gefietst en geschaatst en zat in de besturen van een tennis- en een voetbalvereniging. Als ik iets doe, ga ik ervoor. Dat geldt ook voor Vleems. Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord en ik was ook nog niet op zoek naar een baan, maar Frans Fredrix benaderde mij en het leek me leuk. Ik ben aan de slag gegaan met een nieuwe visie. Ik wil graag iets bouwen, op-zetten en laten zien dat iets kan.

 

Wat vind je het leukste aan je baan?
Het mooiste is om te bouwen en te groeien. Daarom ben ik bij Vleems een turn-around aan het maken en dat gaat niet vanzelf. Je moet goed weten waar je naar toe gaat en wat je wilt bewaren. Ik heb veel bedrijven gezien die te snel afstand deden van het oude en dan in het nieuwe nog niet goed genoeg waren. En eigenlijk vind ik het allermooiste dat ik net als vroeger weer als productmanager mee discussieer over de designs en zelf aan de basis van innovaties sta. Ik zit heel dicht op het commerciële proces en zit zelf bij klanten aan tafel.

Wat doet Vleems in de retail?
Vleems bestaat uit een broodbakkerij en een assemblagebedrijf. In de bakkerij bakken we op grote schaal Amerikaans kleinbrood, de typische broodjes voor hamburgers en hotdogs. Het andere bedrijf verpakt broodsnacks. Onze hamburgerlijn is volledig geautomatiseerd en levert zo’n 3.500 tot 5.000 hamburgers per uur. Daarnaast produceert Vleems ook hotdogs en tosti’s. We hebben nu drie nieuwe producten ontwikkeld voor het hogere segment, gebaseerd op kwaliteit en duurzaamheid, zoals een hamburger die extra lekker is en een extra goede kwaliteit vlees heeft . Dat broodje zit in een doosje met allemaal losse elementen, zoals de hamburger, uitjes, een sausje en sla, zodat de consument zijn hamburger zelf kan samenstellen. Je kunt het in de oven of klapgrill afbakken. Er is dus wel iets meer tijd voor nodig dan voor een hamburger voor de magnetron, maar dan heb je ook wat.En hoe reageren de retailers op het nieuwe Vleems? Vleems was niet zo bekend, omdat we vooral die producent waren die op contractbasis leverde en men dus niet zoveel van ons zag. Nu zitten we aan tafel en komen we met informatie over de markt en consumenteninzichten. In mijn beleving is broodconvenience een onderontwikkelde categorie, waar veel meer strategie voor bedacht kan worden. Dat wat wij nu gaan doen, is voor de retailer toch wel wennen. Voor onszelf is het ook nieuw.

Waar erger jij je aan?
Ik kan er heel slecht tegen als mensen niet doen wat we afgesproken hebben. Dat kan één of twee keer gebeuren, maar vaker vind ik echt irritant. Zo’n cultuur kwam ik in het begin bij Vleems wel tegen. Daar kan ik vrij slecht mee omgaan, ik ben van afspraak is afspraak.

Ben je wat soepeler geworden in de loop der tijd?
Nee. Het blijft een lastige eigenschap. Ook voor mijzelf. Soms is mijn erger-nis wel terecht, maar soms maak ik me veel te druk.

Waar erger je je nog meer aan?
De tijd die het kost om plannen te realiseren. De stroperigheid die je soms ervaart. Het gaat me vaak niet snel genoeg. Veel dingen kosten gewoon tijd, zowel ontwikkelingen in de organisatie als acceptatie op de markt. Ik hoop dat we dan al veel verder zijn dan in de praktijk blijkt zodat de consument zijn hamburger zelf kan samenstellen. Je kunt het in de oven of klapgrill afbakken. Er is dus wel iets meer tijd voor nodig dan voor een hamburger voor de magnetron, maar dan heb je ook wat.

En hoe reageren de retailers op het nieuwe Vleems?
Vleems was niet zo bekend, omdat we vooral die producent waren die op contractbasis leverde en men dus niet zoveel van ons zag. Nu zitten we aan tafel en komen we met informatie over de markt en consumenteninzichten. In mijn beleving is broodconvenience een onderontwikkelde categorie, waar veel meer strategie voor bedacht kan worden. Dat wat wij nu gaan doen, is voor de retailer toch wel wennen. Voor onszelf is het ook nieuw.

Wat wil je dat mensen ‘later’ van je zeggen?
Ik hoop dat mensen zeggen dat ik iets voor hen heb kunnen betekenen en dat ik niet alleen met mijn carrière bezig ben geweest. Ik ben iemand die mensen altijd wil helpen. Ik zeg snel ‘dat doe ik wel’. Maar ook dat ik het verschil heb kunnen maken. Iets neergezet heb. Zoals in de groeiperiode van Old Amsterdam wereldwijd. En het zou ook leuk zijn als bijvoorbeeld mijn oudste zoon zegt dat ik hem goed op weg heb geholpen met zijn bedrijf. Zijn kantoor zit in een geweldig pand op de Prinsengracht in hartje Amsterdam, hij huurt het anti-kraak. Hij is 24 en neemt binnenkort zijn vierde werknemer aan.

 

 

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63