https://geng.nl/inspiratie/interview-met-edwin-blom/
Günther + Van Grinsven

Interview met Edwin Blom

"Als manager moet je altijd een paar stappen harder lopen."
Interview met Edwin  Blom
Directeur Retail Kon. Grolsch, mei 2009

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Edwin Blom, Directeur Retail Kon. Grolsch.

Vertel eens iets over je achtergrond.
Ik heb bedrijfskundige economie gestudeerd aan de VU in Amsterdam en in mijn laatste jaar in San Francisco. Na mijn afstuderen ben ik bij Beiersdorf als trade marketeer gestart en heb tussendoor nog een vervolgonderzoek op mijn scriptie in de VS gedaan. San Francisco was fantastisch en het trekt me nog steeds: de mensen zijn leuk en outgoing en gaan met respect met elkaar om, het bruist en de omgeving is waanzinnig. Ik heb mijn loopbaan vervolgd bij Beiersdorf in verschillende functies. Ik heb hier totaal acht en een half jaar gewerkt en heb nooit langer dan twee jaar in een job gezeten. Vervolgens ben ik naar Smith Food Group gegaan als sales manager. Eerst in de zoute snacks en daarna in de ontbijtgranen en de dranken. Na vier jaar PepsiCo ben ik een jaar geleden bij Koninklijke Grolsch begonnen als directeur retail. Ik stuur vier man direct aan en indirect 27. Vanaf het eerste moment voelde het goed bij Grolsch.

 

Hoe bedoel je?
Toen ik aan kwam rijden voor mijn eerste gesprek, vond ik het gebouw al goed voelen. Het klinkt raar, maar ik dacht aan het witte Beiersdorf-gebouw met het blauwe BDF-logo toen ik het witte gebouw met het groene Grolsch-logo zag. Het was alsof ik thuiskwam. Grolsch is net als Beiersdorf een warm nest. Het heeft hier onder meer te maken met het product en met de cultuur van Oost-Nederland. Mensen zijn aardig en gaan met respect met elkaar om. In het oosten betekent ‘ja,ja’: ik moet er nog over nadenken. Daar kom je op een gegeven meoment wel achter. Maar als Tukkers eenmaal ja zeggen, dan doen ze het. De algemeen directeur, Rob Snel, is mensgericht en dat merk je. (…) Voor veel mensen bij Grolsch was het na de overname (door SAB Miller, red.) wennen om met die ingeslagen weg om te gaan. Voor mij viel dat juist weer erg mee. De saamhorigheid spreekt mij aan en ook het familiegevoel – ook al zijn we geen familiebedrijf meer.

 

Je hebt nu bijna vijftien jaar werkervaring. Wat zijn belangrijke leermomenten voor je geweest?
Op het moment dat ik als product manager bij Beiersdorf werkte, viel de product group manager tijdelijk weg en kreeg ik enorm veel op mijn bordje. Ik heb toen geleerd om met grote werkdruk om te gaan. Ik leerde prioriteiten te stellen en me te focussen – ‘less is more’ was de leidraad – maar zonder uit het oog te verliezen wat er om je heen gebeurde. Een ander belangrijk leermoment was mijn start als leidinggevende. Ik kwam er achter dat je moet laten zien wat een medewerker moet uitvoeren, zonder het zelf te doen. Je moet kritisch zijn en een balans vinden tussen ruimte geven en controleren; ik weet nog goed dat ik in het begin als leidinggevende in een presentatie zat van een van mijn mensen en dat er echt fouten in stonden. Dan leer je het wel op de juiste wijze erbovenop te zitten. En natuurlijk heeft de een dat niet nodig en de ander des te meer. Als manager moet je altijd een paar stappen harder lopen en situationeel leiding geven.

 

Je woont in Haarlem en werkt in Enschede. Hoe past dat in je leven?
Ik ben niet iedere dag in Enschede, meestal twee tot drie dagen per week en ik overnacht daar gemiddeld één keer per week. De andere dagen heb ik afspraken, werk ik in het kantoor in Amsterdam (…). Mijn vriendin, Ariette, neemt verreweg het grootste deel van de zorg voor haar rekening. Daarnaast ontwikkelt en geeft zij trainingen voor personeel van privévliegtuigen. Zij is zelf ook stewardess geweest op een privévliegtuig (…) Maar om terug te komen op je vraag: ik hou van afwisseling. Dat is een belangrijke voorwaarde voor mij om me gelukkig te voelen. Ik geniet echt van mijn werk: een paar dagen in Enschede, dan weer op het kantoor in Amsterdam of bij klanten.

 

Waar erger je je aan?
Als mensen niet zichzelf zijn. En als ze niet eerlijk zijn over wat te ze vinden. Ik hou van openheid, zowel in mijn werk en privé. Ik heb er moeite mee als een vriend met een probleem zit en het er niet met mij over heeft. Ik begrijp wel dat sommige mensen dat zelf willen oplossen, maar ik vind dat het bij vriendschap hoort om elkaar te vertellen waar je mee zit, zodat de ander je wellicht kan helpen. Laat het me weten. Dat vind ik ook op het werk, als het niet goed gaat moeten mensen dat zeggen. Ik heb ook moeite met mensen die hun afspraken niet nakomen. Voor mij is een afspraak een afspraak. Zo bouw je een vertrouwensband met elkaar op. Ook met retailers. Ik heb al vroeg in mijn carrière geleerd om gespreksverslagen te maken en die dan na het gesprek op te sturen.

Wanneer heb je plezier?
Ik word gelukkig van energie en liefde. (…) In mijn werk ben ik gelukkig als we mooie plannen opzetten en die met klanten en collega’s realiseren. Voor mij zijn mijn relatie en kinderen, mijn familie, vrienden en mijn werk belangrijk.

 

Wat is je ambitie?
Het puntje aan de horizon is een rol als general manager. Ik ben een generalist en merk dat ik graag met de volledige breedte van het bedrijf bezig wil. Niet verzuipen in de operatie, maar juist de mensen in mijn team zo aansturen dat de kracht van henzelf komt en we kunnen praten over de strategische lijn. Of ik dat bij Grolsch kan worden, zie ik wel. Ik heb het in ieder geval erg naar mijn zin en leer nog enorm veel. Ik doorbreek hier in ieder geval mijn patroon van twee jaar een job doen. Ik kan hier langer toegevoegde waarde leveren. Ik vraag me af of het langer dan drie jaar zal moeten worden, want je moet op tijd het stokje overdragen aan iemand die dan weer meer toegevoegde waarde levert dan ik. Stayers in een organisatie zijn heel belangrijk en getalenteerd en ik vind het belangrijk dat dit type collega’s er zijn. Zij blinken uit in wat zijn doen en zijn echte professionals. Een goede organisatie heeft een goede mix en een balans daarin.

 

Als je later op je leven terugkijkt, wat wil je dan zien?
Dat ik met Ariette, mijn kinderen, familie en vrienden gelukkig ben geweest en specifiek dat wij onze kinderen iets hebben gegeven om te wortelen en om op hun manier uit te vliegen. Op het werk wil ik verschil hebben gemaakt door organisaties en mensen beter en gelukkiger te maken en door de mensen zakelijk op een hoger niveau gebracht te hebben. Ik voel mij nu niet verantwoordelijk voor 27 man, maar voor heel Grolsch met 800 medewerkers. Ik zou bijvoorbeeld willen terugkijken op een Grolsch dat wij in z’n geheel verder hebben gebracht. Het is ook mooi om samen met de retailers unieke initiatieven voor elkaar te krijgen en de categorie winstgevend te laten groeien.

 

Wat zou je met de retailers willen?
Samen beleid maken en niet te veel over dubbeltjes praten. Dus geregeld met elkaar om tafel zitten om beide organisaties en de output voortdurend te verbeteren, want de concurrentie is hevig. Je moet jezelf innoveren, op elkaar inhaken en gezamenlijk langetermijnplannen maken. De keten moet kloppen. Er zijn retailers die te veel focus hebben op eigen gewin in plaats van naar de consument te kijken. Dat is niet duurzaam en niet winstgeven voor op lange termijn.

 

Wat zou je aan jezelf willen verbeteren?
Ik wil leren om meer aandacht te geven aan mijn mensen, de rust vinden om iemand iets meer mee te geven en, als het nodig is, een stapje terug te doen. Ik leef soms alsof er geen morgen is. Daar vind je geluk door. Maar qua werk is het soms beter om iets even te laten en te wachten. En omdat ik het graag allemaal goed wil doen, gebruik ik vaak te veel woorden. Het is krachtiger om minder te praten en meer te zeggen.

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63