https://geng.nl/inspiratie/interview-met-fleur-jansen/
Günther + Van Grinsven

Interview met Fleur Jansen

"Je bent zelf verantwoordelijk voor het succes in je werk."
Interview met Fleur Jansen
Directeur Retail Heineken, september 2021

Josceline Bogaers is columniste van FoodPersonality. Zij interviewt managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Fleur Jansen, Directeur Retail bij Heineken.

Eerst maar even dit: jullie bestuursvoorzitter Dolf van den Brink zei onlangs dat hij bij eventuele prijsverhogingen de horeca wil ontzien. Hoe is daar intern op gereageerd?
We zien dat de prijzen van grondstoffen toenemen. Van ingrediënten tot verpakkingen. Dit nemen we, naast andere ontwikkelingen in de markt, mee in de plannen voor komend jaar.

Maar hij zegt heel concreet dat de horeca ontzien moet worden.
We kruipen langzaam uit een van de grootste crises die de horeca- en evenementensector heeft meegemaakt. Waar we sterk naar kijken, is hoe we hier samen met onze klanten in kunnen blijven optrekken. Dat, samen met alle ontwikkelingen die we zien, gebruiken we om de commerciële plannen voor komend jaar te maken voor Heineken Nederland. We zitten momenteel middenin die fase. Meer dan ooit zie je dat we ook daarin echt als een team optrekken, waarbij we in nauw contact staan met zowel onze retail- als horecaklanten.

Zijn prijsverhogingen onvermijdelijk door die toegenomen kosten?
Wij kijken naar de kostenstijgingen, naar de inkoopprijzen, naar de grondstoffen, naar de keten en naar welke groei we waar verwachten. Daar baseren we onze plannen op en kijken we wat waar nodig is. Ook op het onderdeel prijs. Maar die kosten worden niet per definitie allemaal direct doorberekend.

Jullie lanceerden dit jaar Birra Moretti. Hoe gaat het daarmee?
Goed. Het is een Italiaans bier dat we hebben geïntroduceerd vanwege de groeiende trend in internationaal bier in combinatie met de trend van thuis genieten. We besloten om voor de lancering niet op de heropening van de horeca te wachten, maar eerst vol te bouwen in retail. Na zes maanden hebben we al 1% aandeel in pils. Op de winkelvloer hebben we al meer dan 4.000 activaties gedaan. Het is een mooi merk en de witte verpakking springt er echt uit. De komende drie jaar willen we er stevig aan doorbouwen. Inmiddels breekt de tijd aan dat retail en horeca elkaar weer kunnen gaan versterken. We zorgen dat onze plannen in deze kanalen goed op elkaar aansluiten, zodat de resultaten elkaar versnellen.

Wat zou je nog verder willen verbeteren?
De lange termijn samenwerking met onze retailpartners en het werken vanuit een gedeelde strategische agenda. Als je dat end-to-end goed invult, kun je nog meer optimaliseren en elkaar versterken. We zijn goed op weg, maar het kan beter en intensiever.

Jij werd in 2019 directeur Retail bij Vrumona en een jaar later had je die rol al bij Heineken. Dat is heel snel gegaan... Zat dat in je achterhoofd toen je naar Vrumona ging?
Ik wist niet dat het zo snel zou gaan. Natuurlijk koos ik twee jaar geleden voor Vrumona met het idee dat het een groot bedrijf is met mogelijkheden om door te ontwikkelen. Maar dít lag niet in de planning. Soms komen er kansen op je pad die je wel moet grijpen.

Jouw voorgangers op deze positie waren ook vrouwen. Is dat beleid?
Dat is een interessante vraag, die ik vaker hoor en die nooit aan een man gesteld zou worden. Je wordt geselecteerd op je kwaliteiten en capaciteiten en of je de juiste persoon op de juiste plek bent. Het gaat erom wat je kunt en om wat je komt brengen. Het zou gek zijn als dat anders was. Diversiteit in de brede zin wordt overigens zeker gestimuleerd. We zien dat de output en samenwerking van diverse teams beter is.

Toch zie je nog steeds relatief weinig vrouwen in sales.
Ik snap oprecht niet waarom dat is. Ik vind het juist een mooie rol en ben echt een voorstander van diversiteit in de teams en dat gaat verder dan diversiteit in geslacht. Gelukkig zie ik binnen ons bedrijf steeds meer vrouwen die het goed naar hun zin hebben en het heel goed doen in sales. Dat is gaaf.

Ben je blij met deze stap?
Zeker, het is een geweldige ervaring. Natuurlijk is het ook een intensief traject, zeker vanwege de nieuwe situatie met de coronapandemie die vier maanden na mijn start in deze rol ontstond. Toch hebben we als bedrijf en als team goede stappen gezet en zijn we gegroeid. De omgeving vroeg meer focus, flexibiliteit en minder planmatig werken. We moesten keuzes maken die we niet allemaal vooraf gepland hadden. Het is bijzonder te ervaren hoe flexibel collega’s zijn en hoe het teamgevoel naar de voorgrond kwam. We hadden niet kunnen hopen dat de output zo zou zijn.


Heineken heeft eerder ook veranderingen doorgevoerd qua werklocatie...

Klopt, het commerciële team zit nu helemaal in Leiden. Dat was al voor corona besloten en is onderdeel van onze nieuwe manier van werken: veel samenwerking tussen afdelingen, flexibele werkplekken en een locatie dichter bij de klant. Ons kantoor ligt naast het station en heeft bewust weinig parkeerplekken. We willen dat medewerkers zoveel mogelijk met de trein reizen. Dat is duurzamer. Achteraf gezien hebben we nu misschien te veel werkplekken en te weinig vergaderruimtes, want een 100% bezetting zie ik niet meer zo snel gebeuren. Dus gaan we kijken hoe we de ruimte het beste kunnen benutten. We zijn er vorig jaar naartoe verhuisd, maar toen was alles dicht door corona. De plek begint een beetje te leven nu mensen weer wat vaker op kantoor komen werken. Daarnaast hebben we ook de invulling van een aantal functies aangepast aan wat de huidige markt vraagt, werken we meer met data en zijn we verder gedigitaliseerd.

Heb jij je leiderschapsstijl aan de nieuwe situatie aangepast?
In het begin was het even wennen dat alles online moest. Goed blijven samenwerken was een uitdaging. We wilden dat alle teams nog steeds van elkaar wisten wat er speelde, omdat er veel samengewerkt wordt. Maar dat onderdeel was bij Heineken eigenlijk goed ingericht met Workplace, een soort intern Facebook, dat we al langer gebruikten om collega’s ‘aangelijnd te houden’. Ik merkte wel dat online contacten snel erg functioneel worden. Je moet ook dat schouderklopje blijven geven en waardering uitspreken. Ik let erop dat ik ook 1- op-1-gesprekken blijf voeren.

Schoot je ook ergens tekort?
Het was lastig om aan het team te bouwen en leuke dingen samen te doen, iets wat toch echt bij de Heineken-cultuur hoort. Gelukkig kunnen we daar nu langzaamaan weer aandacht aan besteden.

Is er iets in je carrière dat je anders had willen doen?
Je bent zelf verantwoordelijk voor het succes in je werk. Je leert van alles wat je meemaakt. Ik wil me blijven ontwikkelen en ben nooit uitgeleerd. Als je ervoor openstaat, kun je overal iets waardevols uithalen, ook als je een keer een keuze hebt gemaakt die minder bij je past. Zo ben ik ook van sales naar marketing gegaan. Daar ben ik mezelf tegengekomen want ik ben heel resultaatgericht en wil meteen alles weten en meten. In marketing zie je pas op de langere termijn resultaat. Toch heeft het me een bredere blik gegeven op de business. Als je in een schoen stapt die niet per se als gegoten zit, leer je jezelf aan te passen.

Wat is de grootste misvatting over jou?
Dat het moederschap en mijn werk niet te combineren zijn. Dat is blijkbaar inherent aan de Nederlandse maatschappij. Mensen vragen mij vaak: ‘red je dat wel?’ Ik ben ervan overtuigd dat het kan. Je moet alleen zorgen dat je alles goed inricht. Als je doet wat je leuk vindt en goed plant, hoeft niemand de dupe te zijn. Sterker nog: ik denk dat iedereen er profijt van kan hebben. Ik vind het ook belangrijk dat mijn kinderen zien dat ik plezier in mijn werk heb. En dat voor niets de zon opgaat.

Is jouw leven in balans?
Eigenlijk wel. Natuurlijk zijn er uitdagende momenten. Mijn man en ik werken allebei fulltime en we hebben twee kinderen, maar we hebben dat goed geregeld. En als het toch even te druk is, dan kijk ik in mijn agenda en schrap ik een paar dingen. Het is belangrijk om keuzes te maken en niet alles te willen doen.

Waar erger jij je aan?
Als mensen geen eigenaarschap pakken, alleen problemen constateren en toekijken. Als iets je stoort, moet je er iets aan doen. Ik vind eerlijkheid in mijn team heel belangrijk, je moet met elkaar bespreken wat goed gaat, maar ook wat niet goed gaat. Je leert het meest als je ook dilemma’s op tafel legt en het zegt als dingen niet lopen zoals je gepland had. Zo gaat het soms gewoon. Wees transparant over je belangen. Als team groei je dan ook het meest.

Wat staat er op jouw bucketlist?
Er zijn een paar dingen die ik graag wil doen. Een feest geven voor familie en vrienden om het leven te vieren. Ik ben onlangs – na een relatie van achttien jaar – getrouwd, maar door corona hebben we nog geen feest gehad. Hopelijk lukt dat volgend jaar. En ik wil graag reizen maken met mijn gezin. Dat hoeft niet per se naar Azië, of een andere verre bestemming, dat kan ook in Europa. Het gaat me om het rondreizen, om herinneringen maken. In het buitenland zijn doet veel voor je geest en levert inspiratie. Verder wil ik vooral genieten van de mooie, kleine dingen in het leven.

© 2021 Günther + Van Grinsven - Maliebaan 80A 3581 CW Utrecht - info@geng.nl - 030 63 509 63