https://geng.nl/inspiratie/interview-met-frank-bieze/
Günther + Van Grinsven

Interview met Frank Bieze

"Jij bent de mayonaise in de salade. Jij verbindt iedereen."
Interview met Frank Bieze
Algemeen Directeur Bieze Food Group, december 2018

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Frank Bieze, Algemeen Directeur van Bieze Food Group.

Wat is het verband tussen Bieze Food Group en het Duitse Wernsing?
De samenwerking tussen de Duitse familie Wernsing, onze grootaandeelhouder, en ons vind ik uniek. Heinz Wernsing leidde het bedrijf met vertrouwen en ondernemerschap als uitgangspunt. Die twee en een langetermijnvisie hebben ons succes gebracht. In de praktijk werkte dat zo: als ik een kans zag, liet ik dat aan grootaandeelhouder Heinz Wernsing weten en dan bespraken wij het kort. Hij zei: ‘Mach mal’ en dan kon ik beginnen. Toen ik bijvoorbeeld constateerde dat we in Almere uit ons jasje groeiden en ik in Nijkerk een nieuwbouwlocatie met meer mogelijkheden had gevonden, liet ik Heinz Wernsing de tekeningen van het nieuwbouwobject zien. Hij paste met potlood een paar details aan en dat was het dan. We werkten niet met investeringsrapporten of analyses over vele jaren.

Hoe is die samenwerking ontstaan?
Mijn vader is in 1954 gestart met de import van delicatessen en dat bedrijf is enorm gegroeid. In 1982 is hij met mijn moeder en zus naar Canada geëmigreerd. Daar wilde hij een nieuwe business gaan opzetten. Ik zou later volgen, maar eerst nog het bedrijf verkopen. Een van de kansen die mijn vader zag, was om salades te gaan leveren aan Loblaw’s, Canada’s grootste food retailer. Hij vroeg mij te regelen dat Heinz Wernsing de productie zou gaan doen. In de acht uur dat ik met Heinz in het vliegtuig zat op weg naar Canada, kwamen de verkoop- plannen van ons bedrijf ter sprake. Hij bleek erg geïnteresseerd in Bieze. Uiteindelijk is er geen saladefabriek in Canada gekomen, maar heeft Wernsing ons familiebedrijf overgenomen. En ik ben gebleven, omdat ik toch niet in Canada wilde wonen.
Die autonomie is trouwens ook niet veranderd toen in 2000 de zoon van Heinz Wernsing, Stefan, het bedrijf overnam. Hij geeft net zoveel ruimte als zijn vader. En ik hoor van alle bedrijven die tot de ‘Wernsing Food Family’ behoren, dat zij op dezelfde manier worden aangestuurd. Stefan Wernsing zegt: ‘Jij bent verantwoordelijk voor je bedrijf. Wij gaan je niet zeg- gen, je moet daar producten afnemen, of dit doen. Want als ik je dat zou opleggen, krijg ik het mogelijk terug als verklaring waarom de resultaten bijvoorbeeld tegenvallen.’ Stefan wil dat de directeuren ultieme verantwoordelijkheid voelen voor hun resultaten. Daardoor krijg je veel vrijheid. Ik ‘klankbord’ graag met hem, maar hij hangt niet wekelijks aan de telefoon. Soms zien wij elkaar een paar maanden niet.

Hoe leid jij de directeuren binnen de Bieze Food Group?
Die visie van de familie Wernsing hebben wij eigenlijk overgenomen. Bijna alle bedrijven uit de groep zijn ook familiebedrijven. De meeste oprichters en eigenaren zijn nog steeds zeer actief in hun bedrijf en hebben meestal nog een aandelenbelang van 5 tot 25 procent. Misschien werken ze nog wel harder dan voorheen. Het is best bijzonder hoe gemotiveerd ze zijn.

Zou je die manier van werken aan iedereen adviseren?
Nee, dat kan niet. Investeerders hebben een ander businessmodel, zij sturen anders aan dan de familie Wernsing met die familiecultuur. Bij investeringsbedrijven staat na drie jaar de draaimolen stil, en springen er mensen op en af. Als de bel luidt, begint de volgende ronde. Wij willen als familiebedrijf voor de lange termijn iets opbouwen, voor de volgende generatie.

Wat zie je als jouw grootste succes?
Een Belgische collega zei eens: ’Jij bent de mayonaise in de salade. Jij verbindt iedereen.’ Dat trof me wel, ik vind het inderdaad leuk om uiteenlopende karakters en eigenschappen te verbinden. Ik wil graag motiveren, stimuleren en inspireren. De ideale situatie is er een waarin collega’s die een minderheidsbelang hebben, zich gedragen alsof het bedrijf voor 100 procent van hen is. Dat elke cent die verdiend wordt, ook hun cent is. Het zijn allemaal ondernemers pur sang. De rode draad van alle ondernemingen is ook dezelfde. Wij hechten veel waarde aan verantwoordelijkheid geven, de klant centraal stellen, duurzaam en milieubewust handelen en zonder kapsones werken. Dat is de kern van de cultuur van onze groep familiebedrijven en daar ben ik trots op.

De Bieze Food Group bestaat uit heel verschillende bedrijven. Wat is het uitgangspunt daarachter?
Klopt, van salades tot kruiden en van zuivel tot prachtige kant- en-klaarmaaltijden. Dat is zo ontstaan. De uitdaging is om daarmee zoveel mogelijk synergie te bereiken. Ik heb daar als CEO een dubbele uitdaging aan. Het is soms best lastig om directeuren die zich gedragen als zelfstandige ondernemers met hun eigenzinnigheden succesvol onderdeel te laten zijn van een team. Verantwoording afleggen is soms nieuw voor hen, maar dat gaat over het algemeen goed. Ik moet iedereen alleen in de kruiwagen houden. De tweede uitdaging is ons doel om synergie te zoeken tussen de bedrijven onderling. Als je dat kunt vinden tussen bijvoorbeeld een zuivel- en een kruidenbedrijf, heb je goud in handen.

En is die synergie ook te vinden?
Jazeker. Die zit in verschillende zaken. Kennisoverdracht, productontwikkeling, de ontwikkeling van nieuwe smaken en nieuwe producten, maar ook op logistiek gebied. Wij hebben de samenwerking gezocht met familiebedrijf Müller Fresh Food Logistics. Daarbij hebben zij onze chauffeurs en wagens overgenomen. Samen realiseren wij een duurzame logistiek. Dat vinden wij beiden erg belangrijk. Müller huurt bij ons nieuwe dc in Nijkerk een crossdockruimte. Wij leveren daar wekelijks 4.000 pallets en Müller doet hetzelfde. Dan worden alle pallets op postcode gesorteerd en wordt elke wagen weer volgeladen met alleen pallets voor hetzelfde postcodegebied. Dat levert 300 tot 400 ton CO2-besparing per jaar op.

Hoe vinden jullie de bedrijven voor de Bieze Food Group?
Daar heb ik een filosofische reden voor: als je je gedachten in het universum neerlegt, komt het op je pad. In mijn leven zijn zo vaak dingen gebeurd waarvan ik later dacht: hoe is dit mogelijk? Als zoiets dertig keer gebeurt, kan het toch geen toeval zijn? Dat is de verbazing van mijn leven: dat je ziet hoe dingen op hun plek vallen, die je je niet had kunnen voorstellen.

Jij gaat binnenkort opgevolgd worden. Wat ga je doen?
Ik ga eerst mijn opvolger inwerken, daarna heb ik tot 2020 mijn commitment gegeven om nog 100 dagen per jaar projecten voor het bedrijf te doen. Ik ga zeker niet achter de geraniums zitten. Ik vind twee weken vakantie in Spanje al spannend.

Is het fijn om het stokje voor de dagelijkse verantwoordelijkheid over te dragen?
Ja, daar ben ik wel aan toe omdat ik nog zoveel plannen heb. Ook is het goed dat er nieuw elan en vers bloed komt. Er gebeurt veel in de markt en het is goed dat er weer jonge enthousiaste leiders komen die het bedrijf weer verder ontwikkelen.

Wat zijn de uitdagingen voor jouw opvolger?
Nog meer onderlinge synergie in de Bieze Food Group aanbrengen, maar met het behoud van de veerkracht en het ondernemerschap van de afzonderlijke bedrijven. Daarnaast: voor verdere groei zorgen. Vanaf de jaren negentig zie ik elke vijf jaar een verdubbeling van de omzet. De enige dip was in de crisisjaren, maar toen groeiden we toch nog met 15 procent.
Daarna is het in de periode 2012 t/m 2017 weer verdubbeld. Het piketpaaltje dat ik wil slaan, is dat er in 2022 voor de groep een gezamenlijke omzet is van € 600 miljoen.

Wat vind jij momenteel goede retailers?
Dat is een gevaarlijke vraag. Kijk ik naar het buitenland, dan vind ik Delhaize mooi; als kwaliteitssupermarkt in België. En in Duitsland vind ik dat van Edeka Zurheide ‘Düsseldorf City’.

Weet jij nog tot innovaties te inspireren?
Dat probeer ik nog steeds. Ik krijg volop inspiratie van de ondernemers om me heen, de jonge garde in ons bedrijf, maar ook van wat ik overal in de markt zie gebeuren. Maar: ik draag het aan en zeg erbij wat ik zou doen. Als mensen in hun wijsheid besluiten het niet te doen, kan dat. Een gevleugelde uitspraak die ik vaak doe: ‘you can lead a horse to water, but you cannot make him drink’. Het is mijn taak om kansen en inspiratie aan te dragen.

Erger jij je als mensen dan iets anders besluiten?
Zeker, groen en geel zie ik er af en toe van.

Laat je dat merken?
Ik bespreek het vaak met mijn vrouw en af en toe spreek ik het uit. Soms kan ik mij moeilijk beheersen. Maar dan geef ik later toe dat ik iets niet had moeten zeggen. Dat wordt geaccepteerd. Ik waardeer eerlijkheid. Onze groep is gebaseerd op vertrouwen. Als iemand daar misbruik van maakt, vind ik dat heel vervelend. Ik ben niet echt nadragend.

Wat doe je om te ontspannen?
Het gras in de tuin maaien. Daar word ik zen van. En in mijn sloep varen. Lekker op het water, dat kalmeert enorm. De overeenkomst tussen die bezigheden is dat het niet hard gaat. Je moet je erbij neerleggen dat het niet harder gaat dan het gaat. Dat geldt ook voor met de hond wandelen. Hardlopen is dan te intensief, dan ben je daarop geconcentreerd. Tijdens het wandelen krijg je ideeën en kun je dingen verwerken. Het is me laatst op vakantie zowaar gelukt een middag in een boek te lezen, op een ligbed op het strand. Gewoonlijk lukt me dat niet. Dan schieten er allemaal dingen door mijn hoofd die ik nog zou willen doen. Misschien dat dit straks in mijn nieuwe levensfase vaker gaat lukken.

© 2019 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63