https://geng.nl/inspiratie/interview-met-frank-mink/
Günther + Van Grinsven

Interview met Frank Mink - Algemeen Directeur Wessanen

"Ik weet dat ik een formele uitstraling heb, maar mijn deur is altijd open."
Interview met Frank Mink
Algemeen Directeur Wessanen, maart 2006

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Frank Mink, Algemeen Directeur bij Wessanen.

 

Wat maakt jou een general manager?
Dat is meteen een lekkere binnenkomer! Ja, ik ben het inderdaad een keer geworden en waarom ben ik het nog steeds? Ik ben besluitvaardig en generalistisch. Ik ben vanuit mijn achtergrond marketeer, maar ik vond het leuk om op andere terreinen mee te beslissen.

Besluitvaardig en generalistisch. Wat ben je nog meer?
Ik denk dat ik een teamspeler ben, ik luister goed, weet goed wat mensen in mijn team kunnen en waar ik op moet letten. Als general manager moet je goed kunnen communiceren. Ik heb er zelf altijd op gelet om toegankelijk te zijn, de deur open, veel rondlopen. Ik wil wel eens van de account en de product managers zelf horen hoe het gaat.

Passeer je daarmee niet je managers?
Nee, en dat mag bovendien geen rol spelen. Wij zitten nu ook met onze raad van bestuur in één gebouw en die komen ook wel eens bij mij over de vloer. Laat het gewoon gebeuren. Probeer dat proces niet te beïnvloeden. Ik vind dat je dat zelfvertrouwen moet hebben. Je moet er wel netjes mee omgaan. Als ik op de werkvloer iets raars hoor, leg ik dat wel neer bij degene waar het hoort.

Word je dan wel eens uitgespeeld?
Ja. Ze mogen het wel oneens zijn met hun baas, maar dat moeten ze dan wel eerlijk zeggen. Mij en de manager tegen elkaar uitspelen, dat vind ik niet goed. Daar spreek ik mensen dan ook op aan.

Lopen je medewerkers wel makkelijk bij je binnen?
Ik weet dat ik een formele uitstraling heb, maar mijn deur is altijd open. Mijn kamer is nu toevallig bij het trappenhuis en iedereen komt daar langs. Ik kan dan makkelijk eens even roepen als er iemand langs loopt of ik ga er zelf naar toe. Dan komt het vanzelf op gang.

Wat nu als je als general manager merkt dat niemand bij je binnenkomt?
Je moet echt oprecht toegankelijk zijn. Je moet niet ineens even iets willen. Als management team dragen we dat ook uit. Onze kwartaalmeeting is voor het hele personeel, niet voor een kleine kadergroep. Ik vind het beter om iedereen direct te informeren en te betrekken. We doen elke bijeenkomst een vragenrondje, onze medewerkers mogen hun vragen van tevoren insturen of ter plekke stellen. En verder als je rondloopt moet je echt geïnteresseerd zijn en niet na een paar vragen doorlopen van ‘nou, weet ik het wel weer’.

Wat is belangrijk voor de concerndirectie?
Je moet met hen goed kunnen overleggen. Ik ben daar bewust mee bezig voor mijn team, om die beïnvloeding goed te stroomlijnen. Het gaat niet alleen om de getallen, maar ook om de perceptie van die getallen. Of er nou 100 of 80 op je sheet staat, dat maakt niet alles uit. Het is veel meer hoe je tegen die 100 of 80 aankijkt. Natuurlijk wordt iets wat slecht is niet goed door een goed gesprek. En iets goeds blijft goed, ook al vinden ze je een eikel. Het gaat om het grijze gebied. Dan gaat het om het begrip van de situatie.

 

Is het anders om een general manager te zijn van een Amerikaans bedrijf dan van een Nederlands bedrijf als Wessanen?
Ik denk dat er wel kleine verschillen zijn, maar wij zijn ook beursgenoteerd en moeten de getallen waarmaken. Als je concern aan de andere kant van de oceaan zit, gaan de kale getallen wat meer een rol spelen en is het verhaal erachter wat meer op afstand. Dus ik heb het voordeel dat het verhaal eerder valt. Aan de andere kant heb ik de handicap dat de hele buitenwereld naar ons kijkt met in het achterhoofd wat iedere dag van ons in de supermarkt te zien is. Wij hebben extra exposure.

Je bent vanuit marketing general management ingerold. Vind je het jammer dat je geen ver-koopervaring hebt?
Ja, het is er nooit van gekomen. Had ik het over kunnen doen en beter kunnen plannen, dan had ik het beslist gewild. Marketing kan soms wel ingewikkeld zijn maar je kunt er altijd een nachtje over slapen. Voor sales moet je vaak snel, ter plekke, kunnen besluiten en beïnvloeden. Dat waren voor mij goede leerpunten geweest. Als ik intern iets roep, merk ik wel eens dat ze denken: ‘O, daar heb je die marketeer weer.’ Ik moet dan extra goed argumenteren.

Waar ben je niet goed in?
Organisatie-ontwikkeling – dat vind ik interessant, maar voor het ontwerpen van een organisatie laat ik mij graag ondersteunen. Er moet nog veel meer zijn waar ik niet goed in ben...

Je lijkt erg aardig. Is dat een valkuil?
Ja. Ik ben aardig en soms zelfs verlegen. Dat helpt je aan de ene kant om goed te luisteren. Maar ik heb moeten leren om te confronteren. Ik heb mijn eigen managementstijl verder ontwikkeld. Ik blijf wie ik ben. Ik ben aardig, luister naar anderen en betoon respect. Soms moet je ook iets vervelends doen en dat kost me moeite. Maar als je dat goed voorbereidt, lukt dat en kun je gewoon jezelf blijven.

Je stuurt meer op inhoud dan op vorm?
Ik sta inderdaad niet op een zeepkist ‘I love you’ te roepen. Ik sta er wel om inhoudelijk uit te leggen waar we staan en heen gaan. Perspectief laten zien, in kleine stappen. Transparantie, openheid en vertrouwen zijn de wapens die ik in de strijd gooi. Ik zeg dingen heel dicht bij de werkelijkheid. Mensen weten dat ik geen kaarten in mijn binnenzak heb.

 

 

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63