https://geng.nl/inspiratie/interview-met-gerrit-jan-westermann/
Günther + Van Grinsven

Interview met Gerrit-Jan Westermann, Divisiemanager Confectionary/Icecream Nestlé

"Ik vind dat we wat meer lef kunnen tonen."
Interview met Gerrit-Jan Westermann
Divisiemanager Confectionary/Icecream Nestlé, september 2007

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Gerrit-Jan Westermann, Divisiemanager Confectionary/Icecream Nestlé.

 

Jij kent Nestlé door en door. Je hebt 22 jaar in verschillende landen gewerkt waarvan jaren dicht bij het vuur op het hoofdkwartier in Zwitserland. Hoe verklaar jij het decennialange succes van Nestlé?
Nestlé doet alles consciëntieus en presteert door evolutie. Wij houden ons vast aan onze strategie ‘think global, act local’. En hoewel we beursgenoteerd zijn, bepalen we onze eigen koers. Consistentie op lange termijn is vaak de sleutel tot succes. We hebben veel mensen in huis die de organisatie en de markt door en door kennen en weten wat wel en niet werkt. Het is een Zwitserse organisatie, maar het is waarschijnlijk de meest internationale multinational die je kunt bedenken. Ik ken geen landwaar Nestlé geen vertegenwoordiging heeft. En natuurlijk is een CEO van wezenlijk belang voor het succes. Onze CEO Peter Brabeck heeft een heldere visie die hij heeft uitgedragen naar alle lagen binnen de organisatie. Hij heeft onvermoeibaar de hele wereld afgereisd om zijn visie keer op keer te verkondigen. Hij is een inspirerende en zichtbare leider en staat dicht bij de mensen. Dat slaat over op zijn senior management en dat gaat zo verder de organisatie in.

Wat kan er beter?
In Nederland de zichtbaarheid van Nestlé op de markt. We zijn een fantastisch bedrijf dat een beetje onder het maaiveld is gebleven. We zijn bijna altijd de challenger. Ik vind dat je vanuit die positie niet naar boven moet kijken naar wat je grote broer doet, maar dat je het juist anders moet doen en waarde moet toevoegen voor de consument en de retailer. Op meer van hetzelfde zitten zij ook niet te wachten. Ik vind dat we soms best academisch zijn en dat we wat meer lef kunnen tonen. Je hoeft niet altijd dat keurige Nestlé te zijn, je moet de confrontatie aan kunnen gaan. Ons voordeel is dat we als middelgrote organisatie snel kunnen schakelen.

Je bent een half jaar terug in Nederland, je bent 45 jaar. Wat is je eigen plan?
Ik heb nooit plannen voor mijn loopbaan. Ik doe wat ik leuk vind en doe dat met passie. Het maakt mij ook niet uit wat mijn kinderen later worden, als ze het maar met passie doen. Ik ben geen carrièrejager die zo nodig ‘market head’ moet worden. Als ik een horizontale stap zou maken, maakt mij dat niets uit. Zolang er maar een goede businessuitdaging is. Ik word gedreven door het succes dat het werk oplevert. Ik geef niet om mijn rang of positie of door wat er op mijn visitekaartje staat. Er is in iedere baan zoveel te doen en daar haal ik drijfveren uit.

Ben je al bij de retailers geweest?
Nee, ik heb mij de eerste zes maanden gericht op de interne organisatie. De gesprekken met de handelspartners moeten wel ergens over gaan en ik moet weten waar we naar toe willen en waar de win-win te behalen is. Ik wil met argumenten kunnen komen die aantonen dat we hier allebei voordeel uit halen. Ik kijk er wél naar uit.

Wat had je willen doen als je niet inde food was terechtgekomen?
Als kind wilde ik directeur van Artis worden. Ik was altijd al bezig met dieren en doordat mijn overgrootvader mede-oprichter van Artis was en mijn grootvader in het bestuur zat, kwam ik er heel vaak en die liefde voor Artis is altijd gebleven. Maar als ze me nu zouden bellen? Dan zou ik graag in het bestuur willen, niet directeur worden. Ik heb mijn commitment gegeven aan de mensen bij Nestlé die mij gevraagd hebben om deze business te doen en dat maak ik af.

Zou je hierna wel eens ergens anders willen werken?
Ik ben een echte Nestlé-adept en ik kan mij niet voorstellen dat ik ergens anders zou willen werken. Het zijn de merken, maar ook de waarden die de organisatie toekent aan respect voor mens en cultuur en aan milieu. Wij zijn ‘blue chip’, maar we zijn niet het Angelsaksische model van alleen maar presteren, waardoor - zoals vaak aangetoond - enorme fouten worden gemaakt.

 

Wat wil je de komende tien jaar anders doen?
Ik ben de laatste 20 jaar veel weggeweest. Ik werd geleefd. Nu wil ik er echt zijn voor mijn twee jongens van 10 en 12 jaar. Het is wennen voor ons allemaal, van het buitenleven in Zwitserland naar de cultuurstad Amsterdam. Ik vind het leuk om met de jongens de stad te verkennen. Ook wil ik meer tijd besteden aan musea, kunsten muziek. Ik moet aan sport gaan doen. Je werk goed doen is topsport en een flinke aanslag op je wezen, dus je moet fit zijn. Maar ja, ik maak nu dagen van twaalf uur, zonder reistijd. En ik wil graag heel goed saxofoon leren spelen. Daar wil ik allemaal tijd voor gaan maken.

Hoe doe je dat allemaal met een werkdag van 12 uur?
Ik verwacht wel dat het dadelijk minder wordt. Ik ben nu veel tijd met mensen bezig- aan het uitvinden hoe het allemaal in elkaar zit. Alles is nieuw voor mij, dus ben ik er langer mee bezig. De afgelopen jaren heb ik corporate staffuncties vervuld, eigenlijk als een soort consultant, en ben niet meer gewend om een operatie aan te sturen. Ik vind dit wel weer erg leuk.Waarom? Hier gebeurt het. Ik heb de passie om te winnen en hier zie je de resultaten van jouw besluiten en zie je hoe het uitpakt.

Waar heb je een hekel aan?
Luiheid, en verantwoordelijkheid afschuiven. Ik hou er ook niet van om begane paden te bewandelen, dan zit je teveel in het proces. Ik wil nieuwe paden betreden.

Ik heb begrepen dat jouw mensen je soms wat ongrijpbaar vinden.
Ja, ik loop graag rond en praat hier en daar eens wat. Management by walking around. Ik hou geregeld geen rekening met de hiërarchie en dat geeft soms wat verwarring, want mensen gaan meteen aan de slag met je opmerking en laten uit hun handen vallen waar ze mee bezig zijn. Ik moet beter beseffen dat mensen reageren op wat de baas zegt en oppassen dat het niet te ad hoc wordt. Maar ik loop rond omdat ik het belangrijk vind om contact met mijn mensen te hebben en niet via mijn computer te communiceren. En ik doe het omdat ik mensen ertoe aan wil zetten om achter dat bureau vandaan te komen en te gaan netwerken. Onze CEO zei: ‘if only Nestlé knew what it knows.’ Het wiel wordt te vaak opnieuw uitgevonden.

Heb jij ook een andere managementstijl in huis?
Nee, dat wil ik niet, ik ben wie ik ben. Ik geloof in informaliteit en ik hou niet van audiënties. Ik ben een mensenmens en voel mij minder aangetrokken door processen. Die zijn bedoeld om structuur aan te brengen en duidelijkheid te scheppen, maar het is theorie. Het zijn de businessplannen en de implementatie die het verschil maken. Ondernemen is ‘not a science but an art’; je hebt er goede mensen voor nodig. Ik ben niet slimmer dan mijn mensen, maar door rond te lopen kan ik mijn ervaring met ze delen en komen we samen verder.

 

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63