https://geng.nl/inspiratie/interview-met-jaap-de-jong/
Günther + Van Grinsven

Interview met Jaap de Jong - Young Perfect Promotions

"Ik ben helaas niet zo gestructureerd als ik zou willen"
Interview met Jaap de Jong
Directeur - Eigenaar  Young Perfect Promotions, juni 2013

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Jaap de Jong, Directeur-Eigenaar van Young Perfect Promotions.

Je bent op je negentiende in het bedrijf van je moeder gestapt, begreep ik.
Ja, dat klopt. Young Perfect is een familiebedrijf. Mijn moeder is 23 jaar geleden begonnen. Door een reorganisatie verloor ze haar functie van hoofd-operatieassistente en toen is ze demonstraties gaan geven bij een bureau. Destijds was demonstreren een kwestie van een tafel met een kleedje erop. Zij bedacht dat ze het anders en beter kon en richtte Young Perfect op. Toen was ik dertien jaar en op mijn vijftiende gaf ik mijn eerste demonstratie.

En toen?
Ik heb gewoon de havo afgemaakt en ging heao doen. Halverwege die studie – ik was toen negentien jaar – ontstond er binnen Young Perfect een gebrek aan salesmensen. Ik zei toen: ‘Mam, dat ga ik doen, ik word account manager.’ Ik was drie keer meegeweest. Mijn moeder was het daar eerst niet mee eens, omdat ik zo jong was en nog geen papiertje had. Maar ze had toch iemand nodig en we sloten een deal, met de afspraken zwart op wit. Ik mocht het een half jaar proberen, mits ik in de avonduren mijn heao zou afmaken.

En hoe ging dat?
Ik werd flink op de proef gesteld, maar de aanhouder wint.

Ik weet dat jij nu de enige van de familie in het bedrijf bent. Waarom is je moeder helemaal uit het bedrijf gegaan?
De oudere generatie met nog een commissarisfunctie in een familiebedrijf; dat klinkt leuk, maar in de praktijk botst dat wel eens met de jongere generatie. Mijn moeder vond het moeilijk om los te laten. Dat is natuurlijk ook moeilijk. Ze heeft er uiteindelijk voor gekozen om het aan mij over te laten. Nu heb ik meer ruimte om Young Perfect te leiden zoals ik dat wil. Ik vind namelijk dat er wel een kapitein op het schip moet staan en dat er duidelijke afspraken moeten zijn, maar dat je voor de rest je mensen zoveel mogelijk verantwoordelijkheid en ruimte voor initiatief moet geven. Ik heb iedereen uitgelegd dat ze vrijheid in hun werk zouden krijgen en welke rechten en plichten daarbij horen. Weliswaar een omschakeling waar de een meer aan moet wennen dan de ander, maar uiteindelijk bevordert het de sfeer. En je merkt ook verschil in de resultaten.

Hoe hou je controle op prestaties en resultaten?
De drie mensen in het managementteam houden de output in de gaten. Daarnaast zie je ook wat eruit komt. En we evalueren ook tussendoor. Ik heb veel ideeën in mijn hoofd, maar concrete afspraken worden zwart op wit vastgelegd. Dat is ook wel zo prettig voor de mensen zelf. En het moest ook wel, want onze markt van shopper activatie verandert snel. De beïnvloeding van de shopper bij het aankoopmoment krijgt steeds meer aandacht. En alles moet sneller. Vroeger hadden fabrikanten maanden de tijd om een product in het schap te zetten. Nu moeten ze binnen drie of vier maanden de retailer laten zien dat ze de rotatie op gang krijgen. Wij worden dan ingezet om het product onder de aandacht te brengen en te activeren.

Wie doet nu bij jullie de sales? Ik zag een paar mooie referenties op de website staan. Jouw werk? Vroeger wilde ik alles altijd zelf doen. Inmiddels hebben we een prima salesteam, maar ik ben altijd betrokken bij de start van nieuwe activatievormen. Klanten worden steeds kritischer, dus het blijft voor mij keer op keer een uitdaging.

Wat zou je van je werk kwijt willen?
Nieuwe activatiemanieren bedenken en die laten slagen zéker niet. Ik heb een creatieve inslag. Maar ik ben helaas niet zo gestructureerd als ik zou willen. Ik laat daarom de executie van de uitrol graag aan anderen over. Ik heb me omringd met mensen die dat wél goed kunnen. Ik doe de verkoop, een ‘pilot’ en de eerste acties en daarna leg ik het zo snel mogelijk bij die mensen neer om de structuur en kwaliteit te borgen.

Is dat het enige minpunt?
Nee, ook functioneringsgesprekken: heel leuk als alles goed gaat, maar als afspraken niet nagekomen worden, heb ik daar veel moeite mee. Dan spelen gevoelens opeens een rol, bij de ander, maar ook bij mij. De zaak is een stukje van mezelf. Daarom kan ik best kwaad worden als het anders loopt dan afgesproken. Maar je moet met die emotie niet zo’n functioneringsgesprek voeren, met een positieve benadering bereik je meer en zie je mensen groeien en veranderen. De kunst is om de balans te vinden. Gelukkig hebben we een hr-functionaris die alles goed coördineert.

Hoeveel mensen werken er bij YPP?
In vaste dienst 25 mensen. Daarnaast putten we uit een ‘pool’ van 650 demonstrateurs, studenten, koks en modellen. Zo veel mensen zijn nodig, want we doen wel 300 tot 400 acties per week. Alleen al bij Albert Heijn XL zijn we honderd dagen bezig: drie dagen per week voor 32 winkels. En dan heb ik het nog niet over grote campagnes zoals met Heinz of met Campina. We trainen de mensen zelf in ons eigen bedrijf.

 

Lig je ’s nachts wel eens te piekeren?
Piekeren is niet het goede woord, maar ik ben wel altijd bezig met de kwaliteit van onze dienstverlening. Laatst bereidden we ‘maak je eigen rijsttafeltje’ voor, voor kinderen. Toen bedacht ik me ’s nachts opeens: wat als een kind zich brandt? Gelukkig bedenk ik zoiets altijd een paar weken ervóór, niet erna.

Ik begreep dat je onlangs bent getrouwd?
Ja, ik ben getrouwd met een spontane en ambitieuze vrouw. We wonen samen in Breda, in een idyllisch hofje in het centrum. Ik woon bijna mijn hele leven al in Breda, maar ben geboren in Zwitserland. Ik ben naar Nederland gekomen en voel me ook een Nederlander. Zwitserland is mooi, ik kom er nog graag. Ik kan alleen niet skiën, wél goed après-skiën.

Nu je het over skiën hebt… andere sport?
Te weinig. Ik ben gek op varen en koken. We hebben een sloepje en zodra het weer ernaar is, vertrekken we met tassen vol hapjes en wijn naar de Biesbosch, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Dan kom ik echt tot rust. Verder vind ik ontspanning bij mijn vrouw, wij kunnen de hele dag bezig zijn met bijvoorbeeld eten voorbereiden voor gasten ‘s avonds.

Kleven er ook nadelen aan directeur-eigenaar zijn?
Op het werk ben ik een meewerkend voorman, tussen het team. Soms is het daarbij lastig de balans te vinden in medewerkers aansturen. Een ander nadeel is dat je in je hoofd altijd met de zaak bezig bent, je sluit nooit de deur achter je.

Waar wil je naar toe met je bedrijf?
Wij willen de beste zijn in activatie. Vaak komt het initiatief of van de fabrikant of van de retailer, maar ik zou ze graag meer samen willen laten werken. Voor de retailer telt de omzet, voor de A-merkartikelfabrikant de rotatie en de beleving. Dat kan toch samengaan? Natuurlijk worden we uitgedaagd om met scherpe tarieven te komen, altijd op elkaar afgestemd.

Verlies je wel eens een opdracht?
Verliezen, verliezen… Wij noemen dat spreadsheetmanagement; dan worden we niet beoordeeld op creativiteit en kwaliteit, maar puur op het bedrag onder de streep. Dat is zeker wel eens lastig. Je wilt zaken doen met de marketeers of salesmensen. Kwaliteit, creativiteit en inkoopbeleid matchen niet altijd met elkaar. Wij willen altijd op kwaliteit winnen.

Heb je daar iets op gevonden?
We moeten onze kwaliteit illustreren. Maar het werkt het beste als de resultaten ernaar zijn. Wat dat betreft is het wel handig dat wij met grote A-merkfabrikanten werken. We moeten het veel van netwerken en gunnen hebben. Ik besteed veel tijd aan netwerken. Met Global Q ga ik twee keer per jaar op studiereis. Het retaillandschap bekijken, signing, category management en shopper-activatie; en hierdoor krijg je opdrachten.

Waar erger jij je aan?
Dat ik soms met mensen aan tafel zit die te weinig kennis hebben over activatie om er samen iets mee te kunnen starten. Je wordt wél door zo iemand beoordeeld. Ik denk dat het te maken heeft met de bedrijfsfilosofie waarin activatie geen prioriteit heeft en het kan ook gewoon desinteresse zijn. Maar ik denk dan: ‘gebruik mij als jouw adviesorgaan.’ Ik doe het al een tijdje en ik ken de wegen bij fabrikanten en retailers. Sommigen maken daar gelukkig gebruik van, maar anderen niet. Het hangt er ook van af wat het doel is van je activatie. Vaak staat het doel van de fabrikant haaks op dat van de retailer. Je kunt voet bij stuk houden, maar je kunt ook proberen je eigen doel te realiseren én tegelijk aan de wensen van de retailer tegemoet te komen. Maar goed, wie betaalt, bepaalt. De klant beslist vooral in de winkel over aankopen, dus willen wij de aanbieder zijn van de meest creatieve en effectieve activatiecampagnes.

Stel dat je stopt, wat is dan je droom?
Dan wil ik kok worden. Op zaterdagen bijvoorbeeld ben ik geregeld al om acht uur ’s morgens op pad om op allerlei kleine adresjes de beste ingrediënten te kopen, zodat ik ’s avonds op hoog niveau voor gasten kan koken. Het liefst zou ik later met mijn vrouw naar Curaçao verhuizen, daar hebben we elkaar ontmoet en daar zijn we getrouwd. Dan zou ik een klein hobbyzaakje willen beginnen, met zo’n vijf tafels, en mensen verrassen met wat ik heb klaargemaakt.

Wat doet je vrouw nu?
Mijn vrouw komt uit de reclame, maar heeft twee jaar geleden besloten haar passie te volgen en is natuurvoeding gaan studeren. Eigenlijk is dat: hoe voeding voor je kan werken in plaats van tegen je. Het is natuurlijk bizar dat we allemaal vitaler en slanker willen zijn, maar dat we alleen maar dikker worden! Ze heeft nu haar eigen foodcoachpraktijk in Rotterdam. Wij starten elke ochtend met een groene smoothie. Dan doen we ongeveer 60% fruit en 40% rauwe bladgroente in de blender, bijvoorbeeld spinazie, peterselie of paksoi, met banaan, avocado en water. Het resultaat is een superlekkere smoothie bomvol vitaminen, mineralen en vezels.

Voel je je ook beter?
Ja, we doen dit nu al een tijd en ik moet zeggen, ik ben scherper, heb meer energie en mijn grijze haren zijn verdwenen. Verder proberen we zo vers en puur mogelijk te eten, met zo min mogelijk bewerkingen. Ik voel gewoon het verschil.  

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63