https://geng.nl/inspiratie/interview-met-jan-boers/
Günther + Van Grinsven

Interview met Jan Boers

"Van mensen met wie ik intensief samenwerk vraag ik feedback."
Interview met Jan  Boers
Category Director Meal Components & Sauces H.J. Heinz, februari 2002

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Jan Boers, Category Director Meal Components & sauces bij H.J. Heinz.

Vertel eens iets over je start in de branche.
Ik heb bedrijfseconomie gedaan in Rotterdam. Op een bedrijvendag kwam ik CSM tegen, een bedrijf waar ik in eerste instantie niet aan dacht. Maar wel een bijzonder bedrijf met veel bekende merken.  Ik ben er in 1992 begonnen, als marketingtrainee bij Honig bij allerhande projecten. Toen ik begon, net van de universiteit, had ik niet het idee dat als je voor een werkgever kiest je daar negen jaar later nog zou werken. Dat is helemaal niet sexy.

Goed, ik heb gewerkt als product manager en account manager en daarna heb ik mede leidinggegeven aan de integratie van Baukje in Honig Merkartikelen. Daarna werd ik commercieel directeru bij Hak, dat net als Honig een dochter van CSM was, en nu Hak, Honig en Koninklijke De Ruijter door Heinz overgenomen zijn ben ik category manager binnen Heinz.

 

Heinz zit midden in het integratieproces met Hak, Honing en Koninklijke De Ruijter. Dat gaat niet vanzelf.
Nee, uiteraard niet, maar er wordt veel vertrouwen gegeven. Dat heb ik bij CSM zo ervaren. Op het moment dat je er zelf eigenlijk nog niet over hebt nagedacht is er meestal al weer een nieuwe uitdaging. Ik zet zelf stappen waarvan ik ook niet 100 procent zeker weet dat het goed gaat. Het is wel zo dat dit erg helpt om te groeien. Succes is motiverend. Evenals zelfstandigheid en autonomie in je werk en in je leven.

 

Waar denk je met voldoening aan terug?
Aan veel dingen. Wat me spontaan te binnen schiet : in 1992 onderzochten we wat we nog meer met Brinta konden. Een van de dingen was toen een drinkontbijt. Vervolgens is er een lang traject doorlopen waarna we Wake Up introduceerden, het eerste drinkontbijt op de Nederlandse markt. Het is grappig om te zien dat een revolutionair idee vaak op meer plaatsen tegelijk opkomt. Je moet dan alert zijn en voortmaken met dat traject. Anders ben je te laat.

En mijn salestijd… Sales is weliswaar een ander spel, maar in essentie is het ook mensenwerk. Als je daar geen gevoel voor hebt, zit je in de verkeerde business, denk ik.

 

Waar ben je trots op?
Ik ben trots als we iets laten ontstaan fat ik uiteindelijk terugzie in het keukenkastje van mijn moeder. Die tastbare producten waar heel Nederland een mening over heeft, daar zit niet alleen creativiteit en innovatiebehoefte achter,  mar ook: diep nadenken, onderzoek, analyseren, testen, schappenplannen en ga zo maar door. En als dat analytische werk leidt tot een heel concreet resultaat: een product op de markt. De consument heeft geen notie van wat er voor werk aan gedaan is, dat is juist grappig.

Wat vind jij dat je vooral moet doen?
Creativiteit stimuleren, ruimte bieden. Mensen die het dichtst bij de markt staan, moet je ruimte geven om iets te doen wat ze zien.  Ze moeten het vertrouwen krijgen om toch een beetje ondernemertje te kunnen zijn binnen een grote organisatie. Niet alleen in de achteruitkijkspiegel turen naar marktaandeel en –ontwikkeling. We moeten ook veel plezier kunnen hebbe met elkaar. Ik geloof in het principe ‘roots and wings’, met andere woorden, zorgen dat mensen zich zo op hun gemak voelen, zodat ze de vrijheid durven te nemen om grote dingen te laten ontstaan. Door zelf enthousiast te zijn, plezier in je werk te hebben en er energie uit te halen, motiveer je anderen. Van mensen met wie ik intensief samenwerk, vraag ik feedback: hoe doe ik het, wat vinden jullie ervan. Dat helpt mij weer om anderen beter aan te sturen en verder te helpen.

 

En waar erger je je aan?
Manoeuvres waar je geen vat op hebt, politiek en verborgen agenda’s: het is vervelend en het vreet energie. Het niet durven uitspreken van wat er werkelijk speelt. Dat heeft natuurlijk met lef te maken. Dat is best lastig.

 

Wat daagt jou uit?
Binnen CSM hadden we krachtige, tot de verbeelding sprekende merken. Toch opereerden we altijd nog wel wat afzonderlijk. Bij Heinz zijn we met een team mensen van vier bedrijven een nieuw bedrijf aan het bouwen. Dat is echt bijzonder om mee te maken. We maken maximaal gebruik van de aanwezige kennis en ervaring van het management. Vrijwel alle voormalig directeuren van de werkmaatschappijen zijn actief geweest in het integratieproces. We hebben zelf gekozen voor de route die we nu volgen. We hebben het vertrouwen gekregen om dit te doen en door de keuzes die we konden maken kunnen wij ook het maximale commitment geven. Er komt nu veel energie vrij. Het is een ingewikkeld veranderingsproces, maar je merkt dat het enorm stimulerend werkt op de professionaliteit. De sterke lokale oriëntatie krijgt letterlijk een internationaal sausje. Het portfolio is breed en dat is een uitdaging op zich. We leiden een winkel in de winkel, als je kijkt naar alle producten die we nu in het assortiment hebben.

 

Stel, je bent 60+: kijk eens terug op je werk/leven.
Tsja, ik wil graag een fakkel aan anderen kunnen doorgeven, geen nachtkaarsje. Dus iets wezenlijks voor anderen hebben betekend. Het zou mooi zijn als anderen me tegen die tijd een wijs iemand vinden. Ook hoop ik dat mijn kinderen terugkijken op een vader die hen met raad en daad heeft bijgestaan en dat ze dezelfde ‘roots and wings’ van me hebben gekregen. En nog steeds willen krijgen.

 

 

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63