https://geng.nl/inspiratie/interview-met-jeroen-van-der-stoel/
Günther + Van Grinsven

Interview met Jeroen van der Stoel - Algemeen Directeur Katja-Fassin

"Ik heb vooral de richting, creativiteit en de frisheid erin gebracht."
Interview met Jeroen van der Stoel
Algemeen Directeur   Katja-Fassin, februari 2006

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Jeroen van der Stoel, Algemeen Directeur Katja-Fassin.

 

Heb jij je carrière gepland?
Nee, maar gedurende je loopbaan ga je vanzelf meer plannen.

Wat zijn belangrijke keuzemomenten voor je geweest?
Na mijn vwo in Rotterdam heb ik de Hogere Hotelschool en Nijenrode bezocht. Ik heb toen gekozen om - heel saai - in Rotterdam economie te gaan studeren. Na mijn studie startte ik bij Beiersdorf. Of het marketing of sales moest zijn, wist ik niet. Ik begon op een nieuw opgezette trade marketing-afdeling, toen vroegen ze of ik verkoop wilde gaan doen en dat vond ik hartstikke leuk. In verkoop had ik het ontzettend naar mijn zin en dacht dat dat het allerleukste was. Toen vroeg Beiersdorf mij voor een marketingjob. Ik had als verkoper veel vrijheid en toen zat ik ineens iedere dag achter mijn bureau, daar had ik aanvankelijk wel moeite mee. Maar uiteindelijk blijk ik nu toch meer marketeer dan verkoper te zijn.

Eigenlijk heb je tot dan toe nog weinig eigen keuzes gemaakt?
Ja, dat klopt. Mijn belangrijke keuzemoment was toen ik heb besloten om Beiersdorf te verlaten omdat je weinig ruimte krijgt in marketing bij een groot internationaal gestuurd bedrijf. Ik ben naar Hero gegaan en kon me daar in het marketingvak veel meer verdiepen. Je had alle ruimte om producten zelf te ontwikkelen met R&D. Bij Hero kon ik het helemaal verzinnen, ga maar plannen maken. Dan ben je echt de spin in het web, dan moet je de fabriek in, met R&D praten, met account managers om tafel. Binnen een jaar voelde ik mij daar als een vis in het water. Na ongeveer anderhalf jaar kwam Kees Krikke binnen en vanaf dat moment werd ik marketing manager en hebben we het Hero-merk verder ontwikkeld, hartstikke leuk. Eigenlijk doe ik nu weer hetzelfde.Wat vind je tot nu toe de leukste categorie?Alledrie. Maar als je in één markt je creativiteit kwijt kan, dan is het wel in snoep. Mijn zoontje zei simpelweg dat ik promotie had gemaakt: ‘van de frisdrankfabriek naar de snoepjesfabriek’. Er is in deze grote markt nog zoveel te doen en te bereiken, want je kunt overal snoep verkopen en je kunt daar elke keer weer anders mee omgaan – waar het wel om blijft gaan, is: innoveren, goed inspelen op trends en duidelijk strategie kiezen.

Na Hero heb je even ‘in between jobs’ gezeten. Hoe was dat?
Je moet vooral dicht bij jezelf blijven. Ga eens na denken wat je nou eigenlijk echt leuk en belangrijk vindt. Toen ik bij Hero de grote vrijheid van een sterk lokaal fruitmerk bouwen langzaamaan weer kwijt raakte door de internationalisering daar, kwam voor mij een moment van bezinning. Dan moet je jezelf vragen wie je bent, wat je wilt en wat je kunt. Dat is een goede periode geweest. Als je langs de zijlijn staat, moet je wel beseffen dat de telefoon niet altijd rinkelt. Ik werd daar af en toe onrustig van. Ik heb geleerd dat je dingen de tijd moet geven. Dat het niet allemaal vandaag moet.

Zou je niet iedereen een sabbatical aanraden?
Als je je het kunt permitteren, zeker. Ik denk wel dat het goed is om af en toe tijd voor jezelf te nemen. Ik wil wel wat bereiken, maar je moet ook tijd vrijmaken voor je gezin, jezelf en andere leuke dingen.

Hoe is het bij Katja?
Heel anders. Bij Katja werken we met tien man. Logistiek en administratie hebben we uitbesteed. Dat levert veel slagvaardigheid op: als wij vandaag iets verzinnen, kunnen we het morgen uitvoeren. Bij Hero had ik als marketing- en verkoopdirecteur 60 man en veel lagen in de organisatie. Dat is een totaal andere manier van managen. Een kleiner bedrijf past eigenlijk beter bij mij. Ik ben redelijk ongeduldig. Als we een beslissing hebben genomen, wil ik niet dat er te gek veel mensen zich er tegenaan bemoeien, dat zwakt het idee vaak weer af. Je kunt ook klanten bij ontwikkelingstrajecten betrekken. Je kunt dus eigenlijk op heel veel verschillende manieren veel scherper varen dan bij een groot bedrijf.

 

Wie is Katja?
Katja’s oorsprong ligt in de bekende Katjes-dropjes, door Klaus Fassin op de markt gebracht in de jaren ‘50. Het is nog steeds een familiebedrijf. We zijn nu bezig van Katja een breder en sterk snoepmerk te maken, met daaronder ook de bekende dropjes.

Wie is de eigenaar?
De broers Fassin hebben het bedrijf in de jaren ‘50 van hun vader overgenomen. Broer Klaus is een gietfabriek begonnen in Emmerich, voor vormpjes snoep, zoals kokindjes en biggetjes. Dit bedrijf, Katjes Fassin GmbH, is nu de nummer 3 in suikerwerk in Duits-land. Helmut Fassin heeft een fabriek in Partner voor geëxtrudeerd lang snoep zoals veters en matten. Fassin B.V. verkoopt deze producten over de hele wereld. In totaal werken er wel zo’n duizend mensen in deze fabrieken. In 1973 hebben de broers besloten een aparte marketing- en verkooporganisatie in Nederland op te zetten, Katja. De broers zijn eigenaar en ik rapporteer aan een raad van commissarissen. De broers zijn inmiddels al dik in de zeventig en zijn niet meer dagelijks aanwezig, maar nog erg betrokken. Hun kinderen zijn ook actief in het bedrijf.

Wat vind je er lastig?
Wat er leuk is, is er ook lastig. Je moet het toch grotendeels zelf doen met je club, en die is niet groot. Bij een groter bedrijf heb je natuurlijk veel meer ondersteuning. Ik haal dan ook veel expertise van buiten. Ik heb veel van Kees Krikke geleerd. Door geregeld bij ervaren toppers in de diverse vakgebieden te rade te gaan wordt het allemaal veel beter. Ik weet dan ook intussen waar Abraham de mosterd vandaan haalt.

Als je iets anders moet kiezen, wat zou je dan gekozen hebben?
Ik vond geschiedenis het leukste vak. Geschiedkundige. Maar het ambtenaar-achtige stond me tegen. Ik had ook wel kok willen worden. Ik was vooral creatief toen ik nog niet werkte. Ik heb zakelijkheid later geleerd. En in mijn werk heb ik gelukkig sinds mijn functie als marketing manager bij Hero mijn creativiteit weer verder kunnen ontwikkelen. Als kok kun je je creativiteit kwijt, maar ook resultaatgericht zijn, zeker als je direct na het koken anderen smakelijk kunt zien eten.

Katja heeft volgens mij een aantal prijzen gewonnen?
Ja, we zijn in 2005 uitgeroepen tot gouden partner binnen de categorie suikerwerk in food en out of home en onlangs zijn we nog beloond met de prijs voor de beste buitendienst in het benzinekanaal.

Wat heb jij daaraan gedaan?
Ik heb vooral de richting, creativiteit en de frisheid erin gebracht.

Wat is het opvallendste aan een familiebedrijf?
De trots op hun merken en producten. En een familiebedrijf neemt meer de tijd. Creativiteit en ondernemerschap krijgen veel meer ruimte.

 

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63