https://geng.nl/inspiratie/interview-met-jeroen-van-dongen/
Günther + Van Grinsven

Interview met Jeroen van Dongen - Kellogg's

"De gunfactor zal ik bij de ene retailer meer hebben dan bij de andere"
Interview met Jeroen van Dongen
Business Unit Director Kellogg's, oktober 2013

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Jeroen van Dongen, Business Unit Director bij Kellogg’s.

Wat is jouw baan bij Kellogg’s?
Ik ben verantwoordelijk voor de Nederlandse sales inclusief trade marketing en het Nederlandse kantoor in Den Bosch. Ik rapporteer aan de general manager Benelux in Brussel.  

Wat is je grootste uitdaging bij Kellogg’s komend jaar? De integratie van Pringles schijnt nu bijna achter de rug te zijn.
Nu is het zaak om te balanceren tussen de verschillende uitdagingen met de verschillende merken en categorieën. We kennen alle ins en outs van ontbijtgranen. Daar zijn we wereldwijd marktleider in. Maar onze rol in tussendoortjes is minder prominent. Nu komt daar de grote categorie van chips en snacks bij. We moeten wel fl ink werken om in die categorie tot hetzelfde kennisniveau te komen. We zijn de ‘challenger’ in die categorieën. Het is wel een uitdaging om verder te komen.  

Wat is je kijk op de Nederlandse handel?
Ik onderschrijf wel de algemene opinie dat de relaties steeds zakelijker worden. Als fabrikanten hebben we gezamenlijke maar ook tegenstrijdige belangen ten opzichte van de handel. We moeten allebei creatief zijn om daar oplossingen in te vinden. Deze economisch lastige periode maakt dat er niet gemakkelijker op. Consumenten letten heel goed op wat ze uitgeven. Groei is niet meer vanzelfsprekend, niet voor onze merken, maar ook niet voor retailers. Dan is het ook logisch dat het niet altijd gemakkelijk is om gezellig om de tafel te gaan zitten. Prijsverhogingen worden niet met gejuich ontvangen.  

Vind je dat het anders moet?
Nou, ik begrijp waar het vandaan komt en we moeten er met elkaar mee om leren gaan. Ik zou wel graag meer tijd van retailers willen krijgen om naar gezamenlijke oplossingen te zoeken. Concreet aan tafel krijg je soms wel heel kort de tijd om de problemen te tackelen en de groei met elkaar in te zetten.  

Retailers hebben ook weinig tijd.
Klopt. Voor ons is het een steeds grotere uitdaging om onze boodschap zo kort mogelijk over te brengen.  

Neemt de frequentie van de contactmomenten ook af?
Nee, die neemt niet af, vind ik. Dat ligt ook aan jezelf. We moeten zelf ondernemend zijn om voor voldoende spreektijd te zorgen.  

Je hebt natuurlijk het geluk van de kracht van je merk. Hoe zouden de onderhandelingen verlopen als je voor een private labelorganisatie werkt?
Als je gemakkelijker uitwisselbaar bent, heb je een moeilijke positie. Dan moet je naar andere dingen zoeken waarin je onmisbaar bent. Naar je eigen kracht ten opzichte van andere bedrijven. Die kracht kan het merk zijn, maar dat hoeft niet.  

Wat zou je in dit artikel tegen de retailers willen zeggen?
Ik denk dat wij als bedrijf een goed verhaal hebben en goede ideeën binnen de categorieën waar we graag met retailers over van gedachten zouden wisselen. Het zou fijn zijn als retailers zeggen dat ze echt iets aan die Jeroen met zijn team hebben. We zitten wel op de goede weg. We zijn nu uitgeroepen tot ‘Captain of the Category’ in ontbijtgranen.  

 

 

Heb je nog meer hobby’s?
Ja, hardlopen. Een paar jaar geleden ben ik met collega’s van Kellogg’s gestart met de Vestingloop in Den Bosch. Dat beviel me zo goed dat ik nog steeds hardloop. Ik heb wel eens een halve marathon gedaan. Twee keer per week loop ik, ’s ochtends voor ik wegga, ongeveer drie kwartier lang. Zo’n acht tot tien kilometer. Heerlijk.  

Waar wonen jullie?
In Woerden, omdat dat het handigst was voor de reistijd van mijn vrouw en mij en dat bevalt goed. Mijn vrouw werkt als senior controller bij ING in Amsterdam. Ze doet de fi nanciële kant van projecten. Vandaar dat zij ook degene is die de fi nanciën bij ons thuis regelt. Mijn vrouw werkt vier dagen per week. We zorgen samen voor de kinderen. Wat is er leuker dan de dag beginnen met de kinderen naar school brengen?  

Heb je een droom?
Mijn droom is die van elke andere ouder: dat onze kinderen zorgeloos hun jeugd mogen doormaken, goed mogen opgroeien en dat ze uiteindelijk een plekje vinden waar ze goed passen. En voor onszelf? Mijn vrouw en ik dromen er eigenlijk van om te doen wat we nu doen. We proberen nú te doen wat we belangrijk vinden en niet ‘straks’ of ‘ooit’. Iets meer vrije tijd zou wel fijn zijn.    

 

Wat denk je dat de retailers over jou zeggen?
Ze zullen zeggen dat ik een analytische verkoopleider ben. Ik benader de zaken rationeel, vanuit cijfers, en zorg altijd voor een business case. Een emotionele verkoper ben ik niet zozeer. Ik bereid me goed voor en probeer samen met de retailer naar oplossingen te zoeken.  

Blijf je bij onderhandelingen ook emotieloos?
Intern laat ik meer emoties zien, maar ik probeer dat tegenover de klant te doseren. Dat heb ik wel geleerd de afgelopen tijd. Ik vind dat de onderhandelingen wel effectief moeten blijven.  

Hoe zit het bij jou met de gunfactor?
Die gunfactor zal ik bij de ene retailer meer hebben dan bij de andere. Gunnen speelt nog wel een rol, maar die rol is kleiner geworden. Je moet samen door één deur kunnen. Ik probeer bij gesprekken daarom wel na te gaan of mijn gesprekspartner en ik nog meer aanknopingspunten hebben dan alleen de zakelijke punten.  

Hoe passen snacks bij gezonde ontbijtgranen?
In Nederland worden we geassocieerd met ontbijtproducten, maar in Amerika zijn we van oudsher een breder foodbedrijf en zijn onze oudste producten geen ontbijtgranen en mueslirepen.  

Volgen er nog meer snackovernames?
Dat sluit ik niet uit, maar daar ben ik niet bij betrokken. Kellogg’s is wereldleider in ontbijtgranen, ook in Europa en Nederland trouwens. Het doel is om daarnaast ook wereldspeler te worden in snacks, volgens onze brede defi nitie van tussendoortjes, zoete en zoute snacks. In Amerika opereert Kellogg’s al langer in die categorieën, maar we zijn er nog geen wereldspeler in. De overname van Pringles past bij dat doel.  

Hoeveel tijd stop je in je werk?
Ik heb behoorlijk veel werkuren en er zitten zware perioden tussen. Doordeweeks vind ik het niet zo erg om extra uren te draaien, maar de weekenden probeer ik wel vrij te houden. Dat lukt vrij goed.  

Hoe ben je in food terecht gekomen?
Na mijn eerste baan bij Daf Trucks ben ik strategieconsultant geworden bij Accenture. In die tijd heb ik vooral opdrachten gedaan bij foodbedrijven. Dat beviel mij zo goed dat ik daarna bij Friesland Foods ging werken. En zes jaar geleden ging ik naar Kellogg’s.  

Als je nu terugkijkt, zou je dan wat anders willen?
Nee, food vind ik hartstikke leuk. Maar dat sluit niet uit dat ik niet nog eens iets anders zou willen. Ik ben nog maar 43 jaar.  

Kom je uit een commerciële familie?
Ja, mijn ouders hadden een klein uitzendbureau. Dat hebben ze verkocht aan een grote keten. Ze hadden twee kantoren in Utrecht en omgeving.  

Heb je hetzelfde ondernemerschap als je ouders in je bloed?
Niet zo erg als mijn vader. Hij wilde echt zelfstandig ondernemer zijn. Daar was hij ook al naar op zoek toen hij nog zijn vaste werkverband had. Ik kan minder dan hij iets van de grond af opbouwen. Het past beter bij mij om iets wat al bestaat, verder te trekken. Mijn zus en ik hebben wel allebei de goede denkkracht van mijn ouders geërfd. Mijn zus is anderhalf jaar ouder en professioneel commissaris. Mijn ouders hebben allebei niet gestudeerd, maar hadden wel ambitie en hebben veel opleidingen naast hun werk gevolgd. Voor hen was het heel belangrijk dat wij wel konden studeren.  

Wat kan beter bij je?
Ik ben iemand die vrij open, eerlijk en direct communiceert en ik merk dat anderen wel eens moeite met die eigenschap hebben, zeker onze Belgische collega’s. Direct communiceren wat er wel of niet goed is, kan goed werken, maar ik zou het wel eens wat mooier in willen pakken. Voelt iemand zich geënthousiasmeerd door mijn opmerking of aangevallen? Daar gaat het om.  

Ik hoorde dat je in een Mini Cabrio rijdt. Een hobby?
Auto’s zijn mijn grootste passie, vooral open auto’s. Mini is momenteel een van mijn favorieten. Het is net een kart. Het kan hard en het stuurt fantastisch. En onze twee dochters van acht en tien passen erin.  

Stel dat je een grote som geld wint, waar zou je dan in willen rijden? Toch geen Mini?
Als geld geen rol speelt, heb ik een heel scala aan auto’s die ik leuk vind. Een sportwagen, een Range Rover… ach, ga zo maar door. En als je echt moet kiezen? Een Aston Martin, cabrio. 

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63