https://geng.nl/inspiratie/interview-met-jeroen-van-douveren/
Günther + Van Grinsven

Interview met Jeroen van Douveren - Algemeen Directeur Smilde Bakery

"Vertrouwen in mensen is een voorwaarde voor goede prestaties."
Interview met Jeroen van Douveren
Algemeen Directeur Smilde Bakery, april 2005

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Jeroen van Douveren - Algemeen Directeur Smilde Bakery.

 

Wat heb je gedaan, waar kom je vandaan? 
Ik heb economie gestudeerd in Groningen, waarna ik begonnen ben als vertegenwoordiger voor Nutricia, in Nederland. Het was toen normaal om eerst het verkoopvak te leren in supermarkten. Ik hoop trouwens maar dat dat nog steeds zo is. Ik heb veel geleerd en veel lol gehad. Daarna ben ik via een aantal verkoopfuncties naar het buitenland gegaan. Eerst Centraal Europa, toen Duitsland, Mexico en het Midden-Oosten, naar Dubai. Daarna weer terug naar Nederland: het hoofdkantoor. Veertien jaar met name marketing en verkoop en veertien jaar voor één werkgever. Eind vorig jaar heb ik de overstap gemaakt naar familiebedrijf Koninklijke Smilde. Smilde Bakery is de werkmaatschappij in Edam, voor halffabrikaten en eindproducten in gebak, van Smilde. Het ondernemerschap en de mogelijkheid om alle disciplines - productontwikkeling, inkoop, productie, marketing, verkoop etc. - aan te sturen, gaven voor mij de doorslag.

Waar loop je als algemeen directeur tegenaan?
In het verleden was ik ook eindverantwoordelijk voor de prestaties van een organisatie. Je krijgt eigenlijk elke week een rapportcijfer en als je je budget moet presenteren, dan kun je dat vergelijken met het doen van een proefwerk of tentamen. Daar lig ik niet wakker van, integendeel. Algemeen directeur zijn in je thuisland is wel anders dan in het buitenland: ik heb hier het gevoel dat er meer op me gelet wordt. Wat je zegt of wat je doet, of juist wat je niet zegt of niet doet. Mensen ver-wachten van je dat je je op een bepaalde manier gedraagt en het is doorgaans maar beter om aan deze verwachtingen te voldoen. In het buitenland heb je vaak meer vrijheid. Bijvoorbeeld toen ik in het Midden-Oosten werkte: als mensen de onderhandelingstafel verlieten om te gaan bidden, had ik tijd om even een sigaretje te roken.

Kun je doen wat je wilt doen?
Wat ik nu doe, komt wel overeen met de verwachtingen die ik eerst ervan had. Dus dat zit wel goed. Maar omdat veel tijd zit in de interactie met mensen, is de timing van projecten vaak moeilijk. De menselijke factor heeft altijd iets onvoorspelbaars. Ik ben iemand die altijd met een duidelijke planning probeert te werken en die menselijke factor wringt dan wel eens. We zijn allemaal maar mensen. Maar het is niet alleen een nadeel: onverwachte reacties van mensen kunnen je altijd op het verkeerde been zetten, maar je krijgt er nieuwe inzichten door, die je de ochtend ervoor bij het opstaan nog niet kent. Dus het gedrag van consumenten, leveranciers, klanten en collega’s blijft elke dag uitdagen.

Welke managementprincipes hanteer je?
Ik heb een heilig vertrouwen in mensen. Altijd gehad, ook in het buitenland. Vertrouwen in mensen is een voorwaarde voor goede prestaties. Neem nou een parallel waar managers vaak vertrouwd mee zijn: het Nederlands voetbalelftal. Waarom zie je dat Van Basten nu weer een Nederlands elftal bij elkaar kan krijgen met een paar internationaal onervaren spelers, maar die wél een collectief willen vormen? Vertrouwen, dus. Vertrouwen van de coach in zijn spelers en vertrouwen van de spelers in elkaar. Jonge spelers kunnen daardoor buiten zichzelf groeien en de prestaties van gevestigde spelers evenaren.

 

Geloof je ergens in?
Als je daarmee geloof in bepaalde managementprincipes bedoelt - want daar hebben we het nu over... Ja, het is interessant om te analyseren waarom mensen gemotiveerd zijn om bepaalde dingen te doen. Of het nu gaat om een vrouw die in haar eentje probeert zo snel mogelijk de wereld rond te zeilen of operators bij ons in de fabriek: ik geloof dat mensen gewoon iets willen creëren, waarvan ze kunnen zeggen: ‘Nou, dit of dat product, dat heb ik gemaakt.’ Of: ‘Zus of zo, dat heb ik bereikt.’ Als manager probeer je een omgeving te creëren, waarin alle mensen kunnen verwezenlijken waarvoor ze ‘s ochtends opstaan en naar hun werk zijn gekomen: dat kan zijn - zoals in ons geval - het produceren van kwaliteitstaarten, het makkelijk en snel kunnen introduceren van een nieuw product of het realiseren van omzetgroei. Allemaal zaken waar je oprecht trots op kunt zijn. Ik geloof - en dan laat ik gemakshalve de financiële beloning voor wat het is - dat veel mensen iets willen doen waar ze trots op kunnen zijn en dat wij als collega’s dat mogelijk moeten maken.

Hoe kijk jij nu aan tegen de relatie handel en industrie?
Tja, bij dit soort vragen moet je altijd uitkijken wat voor antwoord je geeft, want klanten zijn nu in het spel. En als je de krant openslaat, dan is het erg snel duidelijk dat er erg veel gevoeligheden tussen handel en industrie spelen de laatste tijd... Zo’n situatie helpt niet om daaroverheen nog iets nog slimmers te zeggen of om met een nog vernieuwender analyse te komen. Laat ik volstaan met te zeggen dat het Nederlands poldermodel nog zo slecht niet is en dat leer je vooral ook te waarderen als je in het buitenland woont en werkt. Overleg en consensus zorgen er ook voor dat er meer betrokkenheid en verbondenheid ontstaat om bepaalde doelstellingen gemeenschappelijk te realiseren. En verder: handel en industrie zouden zich ook meer op iets gemeenschappelijks kunnen richten zoals het beter en sneller voldoen aan consumentenbehoeften, want de consument is uiteindelijk degene die onze boterham belegt.

Waar hou je je vooral de laatste tijd mee bezig?
Ik hou me niet met zoveel andere zaken bezig dan anderen: het gaat om het behalen van omzetgroei en winstgroei, zowel op korte als lange termijn. Beursgenoteerd of familiebedrijf: dit blijft bij ieder-een bovenaan staan, al ligt bij de een het accent iets anders dan bij de ander. Het blijft een intellectueel uitdagende puzzel. Wat me voldoening geeft, is om te zien dat als je dingen goed overdenkt, doelen en middelen met je collega’s uitvoerig bespreekt en ze gemeenschappelijk ge-dragen worden, dat dan vrijwel automatisch de resultaten verbeteren. Als je de goede beslissingen neemt en de slimmere projecten start, dan hoef je je niet druk te maken: vroeg of laat zullen de omzet en de winst groeien. Een kwestie van vertrouwen en een omgeving creëren waarin mensen trots kunnen zijn op wat ze doen. Dat is ondernemen.

 

 

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63