https://geng.nl/inspiratie/interview-met-kees-buur/
Günther + Van Grinsven

Interview met Kees Buur- A.S. Watson Benelux

"Voor mij is meneer Kruidvat Dick Siebrand."
Interview met Kees Buur
Directeur Inkoop  A.S. Watson Benelux, november 2014

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Kees Buur, Directeur Inkoop ‘Health & Beauty’ bij A.S. Watson Benelux.

Hoe lang werk je bij Kruidvat?
Al 24 jaar, vanaf december 1990. In 1996 ben ik hoofd afdeling Inkoop geworden. Voor Kruidvat werkte ik 12,5 jaar bij Maxis als inkoper en daarvoor twee jaar bij De Brugcentrale (vroegere inkooporganisatie van zb-groothandels, red.). Alles begon met een zaterdagbaantje bij Dekamarkt. Toen kreeg ik de smaak te pakken.

 

Wat was er in het verleden beter dan nu?
Niks! Nu is het veel beter dan toen en in de toekomst zal het nog beter zijn. Mijn vak van inkopen heeft een enorme professionaliseringsslag gemaakt. Destijds dreven we handel en dat doen we nog steeds, maar nu doen we dat met veel meer beleid. Daardoor is het vak alleen maar leuker geworden. Voorheen wisten we alleen wat we vanuit ons magazijn naar de winkel stuurde. Er ging al een wereld voor ons open toen we gingen scannen, want dan kon je zien wat je per winkel verkocht. En tegenwoordig hebben we nog veel meer data tot onze beschikking, wat voor een gigantische verandering heeft gezorgd. Want nu we meer informatie hebben, kunnen we analyses maken en nog beter inspelen op de wensen van de klant. Een andere verandering is dan ook dat steeds meer kennis bij de retailers is komen te liggen. De verhouding met leveranciers is nu veel meer in balans.

 

Waarom zo lang bij Kruidvat?
Kruidvat is een geweldige formule, waar ik mijn ei helemaal in kwijt kan. ‘Steeds verrassend, altijd voordelig’; het spannende is dat ons motto je dwingt om op het randje te lopen. Het is misschien een beetje idioot om treinkaartjes en hotelbonnen te verkopen bij een drogist, maar het is een groot succes. We doen dus gekke dingen en dat spreekt me aan. Dat is ondernemerschap. Daarnaast vind ik het internationale aspect van onze Aziatische aandeelhouder een waardevolle toevoeging. De verkoop van Kruidvat door de familie De Rijcke bracht een grote verandering voor het bedrijf en voor mezelf mee. Echter, als je blijft bij wat je wilt zijn, dan is die internationale aandeelhouder alleen maar een verrijking.

 

Wat vindt de aandeelhouder van jou?
Goede vraag. Ik ben heel direct en ben groot van postuur. Zij moesten aan ons wennen en wij aan hen. Het is ons gelukt om een goede relatie op te bouwen. Vertrouwen krijgen is het belangrijkste. En dat begint met doen wat we beloven. Ze vinden me misschien wel eens eigenwijs, maar weten wel dat ik kennis van zaken heb en waarmaak wat ik zeg. Ik probeer altijd wel ergens een grap te maken of gewoon een zak kruidnoten mee te nemen naar China. Dan vertel ik over Sinterklaas en Zwarte Piet. Van onze folklore zullen ze ongetwijfeld het hunne vinden, maar ze vinden zulke dingen wel grappig. Wij vertegenwoordigen trouwens slechts één merk van de 25 landen waarin zij opereren.

 

Heb jij jezelf aangepast?
Jazeker. Door respect te tonen. Luisteren is niet mijn beste eigenschap, maar wel een teken van respect, dus ik probeer wel goed te luisteren.

 

Heb je je die eigenschap blijvend eigen gemaakt?
De oude Kees gaat niet verloren, maar ik denk wel dat ik iets bedachtzamer ben geworden. Door alle internationale contacten stoppen we veel energie in het begrijpen van verschillende culturen.

 

Hoe komt het dat je tht na 24 jaar nog niet is bereikt?
Goed blijven smeren; we verkopen crèmes. Maar even serieus, ik probeer in goede fysieke conditie te blijven door twee keer per week naar de sportschool te gaan en op te letten wat ik eet. Daarnaast vind ik dat ik als leidinggevende voor de troepen uit moet blijven lopen en mijn mensen moet blijven prikkelen. Dan moet ik wel weten waar ik het over heb. Ik sta vroeg op, lees iedere dag de kranten, ben geïnteresseerd in waarom mensen doen wat ze doen, waarom dingen gaan zoals ze gaan, blijf op de hoogte van actuele ontwikkelingen, niet alleen in de retail, maar zo breed mogelijk. En het belangrijkste is denk ik dat ik wil winnen.

Waar komt die niet afnemende gedrevenheid van jou vandaan?
Ik kom uit een groot gezin en ik was de op één na jongste. Ik moest altijd tegen de ouderen opboksen, ik was recalcitrant, haantje de voorste en kon slecht omgaan met gezag. Dat zit echt in me. Ik mocht nooit wat zeggen aan tafel, dus op een gegeven moment komt dat allemaal los. Dat heeft er wel enigszins voor gezorgd dat ik doe wat ik nu doe.

Jij krijgt veel ruimte van het bedrijf. Hoeveel ruimte geef jij dan aan jouw mensen?
Dat is een eeuwigdurende goede vraag. Ik ben dominant, dat weet ik. Ik ben eerlijk, maar ook hard. Dat is voor sommige mensen confronterend. Ik ben scherp en kritisch en ik zeg waar het op staat. Maar het gaat altijd om de balans. Ik help ook mensen om zichzelf te ontwikkelen en daag hen uit. Ik denk dat je heel veel dingen kunt leren als je wilt. Wat ik heel belangrijk vind is dat ik mensen help met dat leren. Dat vind ik ook leuk. Waar dat vandaan komt, weet ik niet, maar het heeft met willen winnen en met knokken te maken. Mensen zijn succesvol en blijven lang bij ons. Er gaat bijna niemand weg. Dus enerzijds ben ik veeleisend en anderzijds help ik mensen. Wie mij kent, heeft daar respect voor.

Wat is voor jou een belangrijk leermoment geweest?
Het begin van de crisis, in 2008. Als voordeeldrogist vind ik dat je ook in een crisis geld moet kunnen verdienen. Los van paracetamol, luiers, maandverband en dergelijke zijn veel van onze producten erop gericht om jezelf of iemand anders lekker te verwennen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit voor iedere portemonnee bereikbaar blijft? Dat is waar we voor staan. Eigenlijk is het vanaf 2008 beter met Kruidvat gegaan dan ooit. Intern moet je kosten zien te beheersen en nadenken over processen en systemen, terwijl je extern moet bedenken wat er bij de klant speelt en wat je moet doen om die klant te behouden. Iedereen roept dat wij zo hard schreeuwen, maar we schreeuwen graag zo hard. Dat is alleen maar mooi, want daardoor laten we veel winkels achter ons. Dus mijn leermoment was wel dat zo’n crisis een functie kan hebben.

Waar heb je spijt van?
Ik kan niet zozeer een moment aanwijzen. Ik leun sterk op mijn vrouw. Zonder haar had ik denk ik deze carrière niet kunnen hebben, ze heeft de zorg voor ons gezin, maar zij zorgt ook voor de nodige relativering. Ik heb altijd een soort ‘debriefing’ van mijn werkdag nodig. Zij zegt dan bijvoorbeeld ‘wat is dat nou voor raars?’. Vanuit haar belevingswereld leeft ze mee. Voor mij van onschatbare waarde. Trouwens, om daarop terug te komen, een leermoment kreeg ik ook eens toen iemand tegen me zei dat ik de ander eens de gelegenheid moest geven. Dat was een grote eye-opener, want ik was zo betrokken dat ik niet zag dat ik anderen de ruimte niet gaf.

Hoe moet Kruidvat straks verder zonder meneer Kruidvat?
Voor mij is meneer Kruidvat Dick Siebrand, hij heeft de formule neergezet. Tot op de dag van vandaag blijven wij aan het oorspronkelijke motto trouw. En als het zo ver is dat mijn pensioen nadert, zien we weer verder. We hebben een adjunct-directeur inkoop aangenomen die een deel van mijn taken over gaat nemen, terwijl ik nog eindverantwoordelijk blijf en andere taken kan blijven doen. Het is de zorg van de directie en van mij dat het stokje op een goede manier wordt overgegeven. Het belangrijkste is dat de formule zijn basis behoudt.

En wat moet meneer Buur zonder Kruidvat?
Ja, dat is een goeie. Daar maakt mijn familie zich wel zorgen over. Maar zo ver is het nog niet en ik heb een brede interesse, dus dat gaat wel goed komen. Mijn vrouw en ik houden erg van reizen. We gaan graag naar verre landen, zoals Azië. En misschien zou ik wel cameraman willen worden. Niet dat ik er ervaring mee heb, maar het lijkt me spannend.

Waar ben je het meest trots op?
Dat we eerst 245 winkels hadden, toen ik binnenkwam, en dat we nu op 865 winkels in Nederland zitten – en ruim 1.100 met Trekpleister en de Belgische vestigingen erbij. We zijn een zeer succesvolle retailer. Ik ben uiteraard trots op ons marktaandeel, maar zeker ook op ons eigen merk. We voeren een breed assortiment producten van goede kwaliteit. In bijna ieder huishouden zijn we vertegenwoordigd, van wc-papier tot shampoo en van snoep tot handcrème.   

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63