https://geng.nl/inspiratie/interview-met-maurits-priem/
Günther + Van Grinsven

Interview met Maurits Priem - SCA

"Mijn ijdele verpakking sluit niet aan bij wie ik ben of wil zijn"
Interview met Maurits  Priem
Verkoopdirecteur Benelux SCA Hygiene Products, november 2013

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Maurits Priem, verkoopdirecteur Benelux SCA Hygiene Products.

Vertel eens iets over je achtergrond.
Ik kom uit een Rooms Brabants nest waarop alle vooroordelen van toepassing zijn. Veel kinderen, naar de kerk, maar niet al te strak. Ik heb een erg vrije jeugd gehad, ben een zondagskind, met een hele lieve moeder en een aanwezige vader. Mijn vader heeft bijna veertig jaar bij Unilever verkoop gedaan en wilde graag dat ik manager van een foodbedrijf werd. Hij heeft zijn verkoopkwaliteiten ingezet om te voorkomen dat ik vanwege mijn artistieke aspiraties – ik hou van muziek en zingen – naar de Kleinkunstacademie zou gaan… ik ging naar Nijenrode. Daarna naar Maastricht om mijn drs. te halen. Mijn vader is een goede verkoper. Maar ik heb er geen spijt van, want ik heb een passie voor eten en drinken en zingen doe ik in mijn vrije tijd met mijn band.

Ben je zelf gelovig?
Ik ben nog steeds een Rooms kerkgaand jongetje. Ik word er blij en rustig van. Wat je ook van zijn fanclubs vindt, ik kan meer met de wijze liefdevolle lessen van Jezus dan die van bijvoorbeeld Steve Jobs. Er zijn belangrijkere dingen dan kwartaalplaatjes en ‘ebit’. Leef voor anderen en laat alles en iedereen een beetje beter achter dan je aantrof. Mooie uitdaging.

Ik zie nu een heel andere Maurits dan ik van tevoren had gedacht.
Je bent niet de eerste, hoor. De eerste indruk is anders, ik heb een ijdele buitenkant. Mensen die me wat beter kennen, weten het wel.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?
Ik ben niet zo bescheiden. Integendeel, ik ben erg zelfverzekerd. Het voordeel is dat ik daardoor heel open durf te zijn. Ik merk geregeld dat mensen door die eerste indruk een bepaald beeld van me hebben en dan versteld staan van de andere kanten van mij. Mijn ijdele verpakking sluit niet aan bij wie ik ben of wil zijn.

Wat geeft je energie?
Er zijn twee dingen die ik moet doen, anders word ik niet gelukkig: ik heb een publiek nodig, bijvoorbeeld door muziek te maken of verhalen te vertellen. En ik moet het gevoel hebben dat ik de wereld een beetje aan het verbeteren ben, bijvoorbeeld via duurzame en winstgevende business.

Waarom ben je na zo veel jaar bij Heinz vertrokken?
Nadat ik een fl inke reorganisatie in foodservice had doorgevoerd, waarbij ik ook mezelf overbodig had gemaakt, kwam het goed uit dat ik bespreekbaar maakte dat ik weg wilde. Ik was bij Heinz naast mijn baan als foodservicedirecteur intensief bezig om duurzaamheid op de agenda te zetten en wilde daarin door. Een onderwerp dat mij al raakt sinds mijn studietijd toen ik actief was bij Unicef. Als woordvoerder gaven zij mij destijds een podium. In een gesprek kwam ik er toen achter dat ik meer invloed zou kunnen hebben in het bedrijfsleven. Nu het bij Heinz afl iep, wilde ik iets kiezen waarvan ik het gevoel had dat het echt paste. Veel foodmanagers eten hun eigen producten niet. Ik had gewaardeerde fastfoodklanten, terwijl onze kinderen daar nog nooit hebben gegeten. Ik heb weer wat gefl irt met ngo’s en duurzame ondernemers. De wereld verbeteren via zinvolle en winstgevende business, energieke teams en creatief samenwerken.

En dat vind je bij SCA?
Ja. Een van de dingen die ik nu doe is het mooie verhaal van ‘SCA Care Of Life’ vertellen; ‘be good and tell it’. Dat is trouwens ook de belangrijkste reden waarom ik ja tegen je interviewverzoek heb gezegd. Bovendien sluit mijn deels Angelsaksische achtergrond ook goed aan bij de slag die SCA aan het maken is. Oorspronkelijk zijn we een bosbouwer, daarna meer papierboer en nu steeds nadrukkelijker een fmcg-bedrijf.

Ik geef je nu dat podium, wat wil je vertellen?
Dat SCA deugt. En mvo een integraal onderdeel van ons businessmodel is. Dat onze producten het leven van miljoenen mensen overal ter wereld makkelijker maken. Dat onze middelen en de manier waarop we werken, natuurlijke onderdelen van de wereldwijde levenscyclus zijn. Dat groen bij ons meer is dan alleen een kleur. Het is de hoeksteen van alles wat we doen. Dat ons SCA-bos groter is dan heel België en elk jaar met 1% groeit. Dat  10% voor biodiversiteit wordt vrijgemaakt. Voor elke boom in ons bos die we kappen, planten we er drie. In totaal planten we er 100 miljoen per jaar. Die bossen absorberen net zo veel CO2 als onze productie wereldwijd afgeeft. En ook onze logistiek in de Benelux is CO2-neutraal via ons Green Care-transportsysteem. We gebruiken en produceren heel veel biobrandstoff en. En met onze investeringen in windmolens zijn we een eind op streek om uiteindelijk meer dan vijf terawatt aan energie op te wekken, genoeg om… Zo zou ik nog wel vijf minuten door kunnen gaan.

Hoe heb je deze eerste maanden het verschil gemaakt?
Door focus. Er waren lange prioriteitenlijsten die ik teruggebracht heb naar vier onderwerpen. Door details. Net even een ander promotiemechanisme. En door door te pakken. Wat steviger te zijn naar een klant… Geen ei van Columbus, maar gewoon meer duidelijkheid. Sneller beslissingen nemen. Ik was niet verschrikkelijk rood binnen de cultuur van Heinz, eerder oranje, geel en groen, voor wie dat wat zegt. Binnen SCA ben ik juist relatief rood en ga daardoor ook steeds meer op die besluitvaardige en resultaatgerichte kant zitten. Een aantal van de keuzes die ik forceer doen pijn, maar ik krijg soms letterlijk de volgende dag al terug ‘hè, fi jn dat iemand beslist’.

Hoe was het om na Heinz een tijd thuis te zitten?
Ik vond het niks. Ik kon er niet tegen. Ik had geen podium en ik kreeg geen applaus meer. Mijn telefoon ging niet meer en ik had het gevoel dat ik niet meer meedeed. Het duurde me ook nog eens veel te lang. Ik heb zeven maanden gezocht. Ik had zelf besloten dat ik weg zou gaan, maar ik werd er niet blij van. Ik ben met veel sollicitaties serieus bezig geweest. Zoals ik zei, ook bij ngo’s. Daar heb ik van geleerd dat ik niet bereid ben om een enorme stap terug te doen in mijn levensstandaard. En ik heb geleerd dat ik een workaholic ben. Ik maakte van solliciteren mijn baan, letterlijk: ’s ochtends opstaan, laptop open of de auto in... Ik zat overal bovenop.

Als ik je zo beluister, ben je goed terechtgekomen.
Ja, ik ben blij dat ik hier nu zit. Wat ik weer besef, is: hoe leuk het is om bij een winnaar te werken. De aandelenkoers van SCA is de afgelopen vijf jaar verdriedubbeld. We zijn naar € 10 miljard omzet gegroeid. En dan worden we ook nog eens overladen met prijzen omdat we dat doen op een manier die ethisch, keurig en mooi is. Dat is zo gaaf.

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63