https://geng.nl/inspiratie/interview-met-peter-van-der-woude/
Günther + Van Grinsven

Interview met Peter van der Woude - McCormick

"Ik ben van nature geen netwerker"
Interview met Peter van der Woude
Sales Director McCormick, januari 2011

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Peter van der Woude, Sales Director bij McCormick.

 

Je bent nu sales director bij McCormick. Wat  heb je hiervóór gedaan? 
Ik heb de avond-HEAO in Rotterdam gedaan  en werkte parttime. In 1997 ben ik bij Nutricia  begonnen en heb de out-of-hometak mee  opgezet. Het was behoorlijk baanbrekend, want  toen werden er alleen nog maar gehaktballen  en kroketten in benzinestations verkocht en ik  kwam binnen met gezonde repen van Zonnatura.  Daarna ben ik bij Reckitt Benckiser  gaan werken, een heel resultaatgericht bedrijf.  Na 2,5 jaar heb ik de stap naar SCA Hygiene  products gezet, eerst als account manager en  toen als sales director. Vervolgens ben ik als  zzp’er interim-management gaan doen, voor de  salesafdeling van Aldipress. Ik was op zoek naar  meer vrijheid en als interim-manager heb je die.  Je kunt sneller slagen maken omdat je onafhankelijk  bent. Na een krap jaar begon alleen de  recessie en zat ik een half jaar thuis op de bank.  Daar werd ik niet vrolijk van, maar gelukkig  kreeg ik toen bij McCormick mijn huidige  opdracht. 

Is het weer een interim-opdracht? 
Nee, ik ben in vaste dienst. Maar ik vond  hetzelfde wat ik ook als zzp’er zocht en heb een  duidelijke opdracht; het bedrijf moest opnieuw  opgebouwd worden na de overname van Silvo  door McCormick. Mijn opdracht was toen en  is nog steeds om de producten van Silvo beter  in de markt te zetten, bij meer retailers, en dus  goede contacten met die retailers te leggen. Een  pittige uitdaging. 

Je bent destijds interim-manager geworden  omdat je meer vrijheid zocht. Vond je dat toen  ook? 
Ja, alleen door de recessie waren er helaas geen  interim-salesopdrachten meer. Het allerbelangrijkste  is dat ik emotioneel losser kwam van  mijn werk. Er ligt een casus en daar duik je in  en dan wordt er van je verwacht dat je die snel  in beweging brengt. Daarvoor heb je draagvlak  in de organisatie nodig. Als zzp’er kun je dat  proces wat gemakkelijker en misschien ook  objectiever uitvoeren. Dezelfde verwachtingen  liggen nu ook in mijn huidige baan. Vanuit  mijn interimperiode heb ik meegenomen dat ik  nu objectiever naar mijn werk kijk en ik ervaar  daardoor meer vrijheid in mijn doen en laten.  Dat neemt niet weg dat ik vanuit mijn wil om  mijn werk altijd goed te doen hierin toch wel  eens iets te ver ga. 

Wat bedoel je daarmee? Slapeloze nachten?
Nee, maar wel overuren en niet altijd een goede  balans tussen zakelijk en privé. In mijn huidige  baan vind ik dat nog steeds lastig.

 

Gaat het nog om persoonlijke relaties? 
Ja, ik merk daar ook wel een omslag. Vanaf  2003 kwam er een flinke verharding, waar we  eerst van schrokken, maar nu aan gewend zijn,  maar voor mijn gevoel worden onderlinge  relaties weer belangrijker. 

Wat kun je de retailer bieden? 
Het belangrijkste is dat het bij de retailer geen  vetpot meer is. Kruiden en specerijen is nu juist  de categorie met zeer hoge marges. En je kunt  kruiden presenteren bij andere onderdelen. Zo  kun je bij een actie op gehakt daar gehaktkruiden  bij leggen. Er zijn nog veel mogelijkheden. 

Wat was je grootste blunder ooit?
Dat ik bij Reckitt Benckiser mijn uitzendopdracht  naar Dubai aangenomen heb. Het was  een mooie opdracht en ik had wel successen  geboekt bij Reckitt Benckiser, maar die stap  heb ik te snel geaccepteerd. Het lag te ver bij  mij vandaan. Ik kwam daar in een politiek  steekspel terecht tussen wat de lokale organisatie  wilde en wat de ideeën van het bedrijf  waren. De blunder was dat ik de situatie niet  goed geïnventariseerd had. Mijn partner heb ik  daarbij nog meegetrokken. Na een half jaar heb  ik er zelf de stekker uitgetrokken. Ik heb ervan  geleerd dat ik beter naar mezelf moet luisteren  en meer op mijn gevoel moet afgaan. Het  bedrijfsleven heeft een plan met jou als pion in  het geheel, maar je hebt zelf ook een plan. Als  die plannen niet bij elkaar passen, kan dat één  of twee jaar goed gaan, maar het loopt een keer  fout. Op de langere termijn is het ook voor het  bedrijf beter dat jij op je plek zit. 

Wat zou je aan jezelf willen verbeteren? 
Het is voor mij wel een valkuil dat ik voor de  troepen uit wil gaan en soms te weinig rekening  houd met anderen in mijn team. Ik moet eerst  wel draagvlak creëren. 

Ben je getrouwd? 
Ik woon samen met Dieuwertje en we hebben  twee dochters: Kike van 5 en Keesje van 3 jaar.  We wonen in Noordwijk, in een huis uit de jaren  ’30, vlakbij het strand. Dat is fantastisch. Met  de meiden in het weekend lekker op het strand  uitwaaien. Zeker als ik een drukke week gehad  heb, is dat heerlijk. Even je hoofd leegmaken. 

Wat doet je vrouw? 
Het was onze gezamenlijke keuze dat zij  vooral thuis zou zijn, maar naast dat ze fulltime  moeder is, heeft ze nog een eigen praktijk voor  voetreflexologie. Het is opzienbarend hoe al die  drukpunten in de voeten in verbinding staan  met de organen in je lichaam. Zij activeert je  organen via je voeten en weet dan precies waar  probleemgebieden zijn.

 

Hoe gaat het met jou bij McCormick? 
Het is een mooie uitdaging. Eind 2004 heeft  McCormick Silvo overgenomen. Silvo had  destijds een monopoliepositie op het gebied  van kruiden en specerijen. Er waren toen nog  geen huismerken in die categorie. McCormick  heeft wereldwijd een nummer-één-positie,  daarom was de overname destijds logisch. Silvo  had goede introducties en een goed verkoopapparaat.  Maar wat McCormick niet wist, was dat  de monopolist Silvo zich ook zo in de markt  gedroeg. Dat bleek geen garantie voor een  langdurige relatie met klanten op te leveren.  Onder andere door prijsverhogingen op te  leggen gingen klanten zich aan de houding van  de monopolist ergeren. Grote klanten gingen  op zoek naar een alternatief. Met als resultaat  dat kort na de overname door McCormick twee  grote marktspelers de samenwerking met Silvo  daadwerkelijk hebben stopgezet. 

Dat moet een harde klap geweest zijn.
Klopt. Maar de keuzes die klanten rond 2004  hebben gemaakt op basis van het monopolistisch  handelen destijds van Silvo, is begrijpelijk.  We hebben een fabriek gesloten, waardoor de  personeelsbezetting gehalveerd is. Tegelijkertijd  bood dit de gelegenheid om de productie bij  onze fabrieken in Engeland en Frankrijk onder  te brengen. Hierdoor komen onze producten  nu uit de meest moderne fabrieken en kunnen  we de beste kwaliteit garanderen. In Nederland  hebben we de organisatie aangepast, met een  sterke focus op marketing en sales. Vanaf begin  2010 tot en met mei hebben we het assortiment  geherintroduceerd. In alle supermarkten  waar onze producten liggen, zijn de schappen  omgebouwd. 

Waar hebben jullie distributie? 
C1000, Detailconsult, Super de Boer en diverse  winkels van de overige retailformules. De  landelijke dekking van onze producten willen  we nog beter voor elkaar krijgen. We proberen  het vertrouwen van de retailers dat ten tijde  van Silvo geschaad is, terug te vinden. Intern  hebben we onze strategie bepaald en de marketing-  en salesorganisatie stáát. We bouwen aan  een goed en consistent verhaal. Dat we op de  goede weg zijn, blijkt wel uit de kentering in de  contacten met de klanten. De eerste anderhalf  jaar wilden ze niet met ons praten. Dat is  verdraaid lastig als je distributie met hen op  wilt bouwen. Met onze vernieuwde organisatie  zetten we een nieuwe aanpak uit en beginnen  de gesprekken te komen. Ik ben van nature  geen netwerker. Ik ben meer van de strategie  en inhoud. Gaandeweg heb ik het wel geleerd.  Nu vind ik het wel leuk om contacten te leggen  en te onderhouden, maar ons team heeft  ook mensen die van nature echte netwerkers  zijn. Het is wel spannend hoe de verschillende  hoofdstukken van onze strategie ingevuld  worden. 

 

Stel dat je de foodbranche vaarwel zegt, wat  voor werk zou je dan willen doen? 
Ik geniet er veel van om buiten te zijn. Ik zie  mezelf misschien ooit zoiets doen als een kleine  plantage maken. Lekker landelijk wonen en  met de handen bezig zijn, de openheid van de  kosmos en alles binnen laten komen. 

Ben je spiritueel? 
Nee, hoewel ik het wel meekrijg van Dieuwertje,  die er veel mee bezig is. Het boeit me wel en  ik sta ervoor open. 

Geloof je ergens in? 
Ik geloof wel in een hiernamaals, in reïncarnatie.  Het kan vast niet zo zijn dat de aarde  miljoenen jaren oud is en dat je als mens daar  maar een fractie van die tijd op leeft. Ik denk  dat je je in elk leven ontwikkelt en dan terugkomt,  met de wijsheid van het vorige leven.  Misschien is het ook wel vooral de hoop dat ik  ook echt terug ga komen. 

Wat boeit je aan spiritualiteit?
Dat het je veel leert over jezelf. Dat je je los  kunt maken van je dagelijkse drukte, wat in je  hoofd zit. Er is echt wel meer dan alleen maar  werken. Het relativeert je leven soms weer even.  Ben ik nog op de goede weg? 

En, ben je op de goede weg? 
Zeker. Ik ben er nog niet, maar het hoofdpad  heb ik wel te pakken. Dat hoofdpad is voor mij  dat ik met commercie bezig ben. Ik krijg de  meeste energie van een deal sluiten De kaders,  strategie en analyses vind ik ook leuk, maar  uiteindelijk gaat het om de deal. Ik houd ervan  om het spel strategisch te spelen, het elastiekje  strak te trekken en de grens op te zoeken. Mijn  huidige job biedt al deze uitdagingen, verder  vind ik het belangrijk om voor sterke A-merken  te werken, waarbij kwaliteit en duurzaamheid.

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63