https://geng.nl/inspiratie/interview-met-ruud-van-henten/
Günther + Van Grinsven

Interview met Ruud van Henten - CEO Continental Bakeries/Haust

"Zoals iedere manager heb ik wel fouten gemaakt, maar ik hoop ook dat ik daarvan geleerd heb."
Interview met Ruud   van Henten
CEO  Continentinal Bakeries/Haust, mei 2005

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Ruud van Henten - CEO Continental Bakeries/Haust.

 

Wat vind jij als private label- én merkartikelfabrikant van AH versus Unilever?
Dat is wel een lastige vraag. Ik snap best dat er zulke meningsverschillen kunnen ontstaan. Wij werken in dienst van de klant en leveren wat de klant wil. We adviseren hem om hier rekening mee te houden, hoe de verpakking van het A-merk eruit ziet en zo. Maar daarna is de klant dus koning. Als de klant zegt: ‘We willen het absoluut zó hebben’, dan voeren wij het zó uit.

Welke uitspraak had jij gedaan als rechter?
Stel dezelfde vraag aan twee rechters en je krijgt twee verschillende antwoorden. Een rechter bepaalt dus of iets op iets lijkt, gekopieerd is en/of gestolen is. Ik heb rechters meegemaakt die de gelijkenis wel heel sterk zien. Dan telt vooral de vraag of die gelijkenis opzettelijk is of niet.

Zijn jullie de private label-productie van de ontbijtkoeken van Albert Heijn gaan doen?
Wij doen, net als alle andere fabrikanten, geen uitspraken over welke private labels we maken.

Heeft het private label meer toekomst dan het A-merk?
Ach, beide hebben toekomst. Maar de rol van private label wordt zonder meer groter, A-merken zijn achtergebleven met innoveren en private label-fabrikanten zijn professioneler gaan werken. Wij denken ook meer met de klant mee dan voorheen. Het private label zal nog wel blijven groeien, in dat opzicht loopt Nederland immers nog achter.

Wat is jouw grootste uitdaging?
Nou, private label-fabrikanten zijn vaak intern gerichte organisaties. Efficiency, productie et cetera, dat is onze kracht, maar we zouden meer marketing- en salesgedreven moeten opereren, klantgerichter werken en producten in samenspraak met de klant ontwikkelen. Dat doen we nu al, maar dat is toch ook vooral onze toekomst.

Hoe is jullie omzet verdeeld tussen private label en merk?
In private label-bakwaren, zoals biscuits, wafels, ontbijtkoek, koekjes, toastjes, rijstwafels en beschuit, zijn we in Europa een van de toonaangevende fabrikanten. In onze groep hebben we verschillende merken waar Haust de belangrijkste van is. In Nederland is de omzetverdeling ongeveer 70% private label, 30% merken. Internationaal is ons private label-aandeel groter.

Willen jullie vooral groeien in private label?
Ja. We zijn een private label-onderneming, we richten ons in eerste instantie daarop en daar zien wij ook de groei. Wij willen hechter met de klant samenwerken. Maar Haust is een prachtig Nederlands merk waar we met name in - hoe ze dat zo mooi zeggen - de markt voor ‘onderleggers’ zitten. Haust staat voor kwaliteit, het merk biedt veel mogelijkheden. Ook daar willen we de komende jaren nog hard aan trekken.

Bij jullie doet een account manager zowel private label als merk. Gaat dat wel goed samen?
Kijk, als je bedrijf veel groter is en de ene helft bestaat uit je merk en de andere uit private label, dan werk je met twee aparte verkooporganisaties. Aan de andere kant: klanten blijven hetzelfde, inkopers blijven ook hetzelfde. Ik zei net: ‘We willen dichter tegen de klant aan zitten.’ In dat geval werkt onze combinatie juist goed, is mijn overtuiging.

Je bent sinds 1 december CEO van Continentinal Bakeries/Haust. Dit is je leukste baan?
Alle functies in mijn loopbaan waren mooie functies. Ik heb economie gestudeerd en toen MBA. Mijn start op de marketing bij Kraft voor het merk Milka was boeiend. Met een kleine tussenstap naar TNT ben ik nadien weer bij Kraft aan de slag gegaan, bij sales. In 1996 ging ik naar United Biscuits: business unit manager chocolade. Na negen maanden werd ik algemeen directeur United Biscuits Nederland. 

 

Na 2,5 jaar ben ik ook directeur België geworden. Na 5,5 jaar ben ik bij Findus begonnen, waar ik verantwoordelijk werd voor de private labels van Findus in Europa. Het laatste jaar was ik managing director van Findus in Engeland. Oké, elke maandagochtend weg en vrijdag-avond terug, maar wel leerzaam. Dus ik kan wel zeggen dat alle functies leuk waren. En wat is nou het leuke van CEO? Dat je over alles mag gaan. Je bent dus een expert op marketing- en salesgebied, het commerciële traject, en dan zie je door de breedte van je functie dat je ook de problemen op productiegebied leert kennen. Daardoor kun je veel op elkaar afstemmen, en niet alleen deelgebieden verbeteren.

Toen ik jou laatst belde, zat je op de vrachtwagen.

Ja, ik wil zien wat er in de organisatie gebeurt en je leert er altijd van. Ook van het meerijden op de vrachtwagen. Je kijkt hoe het er aan toe gaat, hoe we onze pallets opstapelen en wat we allemaal moeten doen om onze producten bij onze klanten te krijgen. En dat doe ik niet omdat ik net gestart ben, ik ga dat zeker herhalen. Voor onze logistieke mensen is het prettig als een CEO meegaat op de vrachtwagen en belangstelling toont.

Niet alle CEO’s doen dat. Wat missen ze dan, denk je?
Nou, ze lopen de kans in een ivoren toren terecht te komen. Dat probeer ik te voorkomen. Zeker in een kleinere organisatie zoals wij, waar iedereen telt. Als je niet uitkijkt, vergader je alleen nog maar en zie je alleen nog je eigen kantoor. Winkels bezoeken, ook cruciaal. Moet je gewoon geregeld doen. Dat doe ik zelf en dat verwacht ik ook van mijn verkopers en marketeers. Het kost tijd en het komt altijd slecht uit, maar je moet. Je moet weten wat er in supermarkten gebeurt met je categorieën.

Wat is belangrijk om goed te doen?
Je wilt een organisatie goed leiden en dan moet je goed gestroomlijnd zijn. Afstemming is alles in onze wereld. De verschillende disciplines moeten elkaar naadloos aanvoelen. En verbeteren. Iedereen heeft wel iets te melden over wat beter zou kunnen. Ik geef elke twee weken een update aan al het personeel, waarbij ik dan een onderwerp pak dat op dat moment actueel is. Als we een issue hebben over bijvoorbeeld kwaliteit, dan vraag ik ook aan onze lijnmensen hoe we de kwaliteit nog kunnen verbeteren.

Voel je je af en toe niet alleen?
Alleen is niet het juiste woord. Je moet soms wel meer afstand houden. Ondanks dat ik absoluut een mensenmens wil zijn vind ik het wél goed dat je een beetje afstand bewaart. Je moet ook wel eens maatregelen nemen tegen mensen die je persoonlijk heel erg mag. In dat opzicht denk ik dat het zuiverder is om dan toch een beetje afstand te bewaren.

Waarin ben je de afgelopen jaren teleurgesteld?
Zoals iedere manager heb ik wel fouten gemaakt, maar ik hoop ook dat ik daarvan geleerd heb. Doordat ik zo’n hands on-manager ben, heb ik aan politiek niet zoveel aandacht besteed terwijl dat wél had gemoeten. Je hebt meer belangen in een organisatie en meer partijen die je goed moet bedienen. Ook al twijfel je wel eens wat die nou daadwerkelijk toevoegen aan je organisatie, dan weet je uit politieke overwegingen dat het van belang is dat je goed samenwerkt.

Wat vinden jouw mensen van jou?
Ik denk dat ze zeggen dat ik hart voor de zaak heb, een harde werker ben, dat ik vecht. Ik steek veel tijd in de zaak en de mensen die met mij werken. Ik denk dat ik goed lijnen kan uitzetten. Enthousiast, maar toch ook zakelijk. Vraag het maar aan mijn mensen.

Wat vinden jouw mensen vervelend aan jou?
Dat zou je hun ook moeten vragen. Ik denk: dat ik altijd maar zit te zeuren dat het beter moet. Ik wil zien wat er in de organisatie gebeurt en je leert er altijd van. Ook van het meerijden op de vrachtwagen.

 

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63