https://geng.nl/inspiratie/interview-met-vincent-braams/
Günther + Van Grinsven

Interview met Vincent Braams - Verkoopdirecteur Nestlé Nederland

"Ik geloof heel erg in goede mensen. Veel meer dan in een briljant systeem."
Interview met Vincent  Braams
Verkoopdirecteur Nestlé Nederland, februari 2005

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Vincent Braams - Verkoopdirecteur Nestlé Nederland.

 

Wat zijn voor jou de grote verschillen tussen Campina en Nestlé?
Zowel bij Nestlé als Campina werken vooral mensen die goed opgeleid zijn. Iedereen is bezig om carrière te maken en goede dingen te doen. De basis is hetzelfde. Wat ik het grootste verschil vind, is dat ik bij Nestlé veel meer vrijheid ervaar om alles zelf te doen. Daarom werk ik ook met zoveel plezier bij Nestlé, je merkt telkens dat er een groot concern achter zit, waar veel slimme mensen over veel zaken hebben nagedacht. Bij Campina was het zelf meer uitvinden, zelf uitvogelen. Bij Nestlé kunt je putten uit de resources die er allemaal zijn. Dat maakt het, ja, wel heel anders. Je krijgt een heel andere dynamiek in het bedrijf.

Je zegt dat er meer mensen ergens achter zitten, maar je hebt wel meer vrijheid?
Bij Campina werk je met meer mensen die zich er ook mee willen bezighouden. Ik was dan uiteindelijk marketing- en verkoopdirecteur. De algemeen directeur Nederland, de hoofddirectie van Campina, de centrale marketing- en verkooporganen: ze zaten allemaal in Nederland. Dus de mensen die ook iets vonden van de Nederlandse operatie, zaten allemaal in een straal van 30 km om mij heen. En logisch dat zij hun meerwaarde zochten in waarde toevoegen in Nederland. Dus met mij, tegen mij, over mij en naast mij meekijken. Bij Nestlé is dat niet zo. Bij Nestlé is het: ‘Dit is Nederland! Prima, Vincent, jij bent de baas van verkoop in Nederland.’ Nu, ik kijk gewoon samen met mijn mensen, met directeur Jacques Krielen samen, naar wat goed is en dat doen we!

Je werkt er nu een jaar. Jacques Krielen heeft jou gevraagd, waarom eigenlijk? 
Nou, alvast bedankt voor het platform dat je me hier biedt om onbescheiden over mezelf te praten. Ik denk uiteindelijk dat ik wel slim ben en toegepast intelligent, dus: dingen snel doorzie, maar dat vooral kan koppelen aan energie en inspireren. Dus gewoon heel veel energie over kunnen brengen om het team in beweging te krijgen. Nou, Jacques zag dat. Als ik dergelijke eigenschappen verder moet noemen, ge-loof ik dat ik wel origineel of oorspronkelijk ben. Verder vind, ik net als de mensen die onder mij werken, het werk ook echt leuk. Ik geloof dat dat mijn ankers zijn. Ik heb heel erg de behoefte om mezelf te testen en het maximale uit mezelf te halen, om te voelen waar het plafond ligt. Op de een of andere manier is dat in je werk makkelijker te testen dan in je privé-leven.

Wat heb je in dat eerste jaar bereikt?
Het belangrijkste blijft: de omzet en de winst. Tijdens de verbouwing is de verkoop doorgegaan. Daarnaast ben ik blij met de stappen die ik heb kunnen zetten. Wat heel goed liep, was de basis: de administratieve en de logistieke processen. Voor de rest hebben we wel heel veel veranderd. Onze klanten gaan nu merken dat er mensen zitten die op een andere manier werken en ook daadwerkelijk meerwaarde leveren. Als je de partner van de toekomst wilt zijn, dan moet jij degene zijn die met de beste plannen komt om de klant te laten groeien. Wij zijn in Nederland geen marktleider. In de categorieën waarin wij zitten, zit altijd een dominante leider. Wij zijn niet de Opel of de Ford van het koffieschap, maar wij willen wel graag de BMW of de Audi zijn. Als de consumptie op slot zit, is het toch eens tijd om het eens op een heel andere manier te proberen. Nou, die rol willen wij wel spelen.

 

Wereldwijd zijn jullie in veel categorieën marktleider. Willen jullie dat in Nederland ook?
Wereldwijd willen wij de marktleider zijn. Klaar. In alle categorieën waar we in zitten, zijn we het, of bijna. Dit is het grootste foodbedrijf ter wereld. Wij zijn de grootste in koffie, in mineraalwater, noem maar op. Maar landelijk kan dat verschillen. Dus een ambitie om binnen twee, drie jaar in Nederland groter te zijn dan een Douwe Egberts of Unilever? Welnee! Wij hebben wel de ambitie om in Nederland te groeien. Dat is ook de afgelopen drie jaar goed gelukt. We zien dat we heel veel leuke, goede en slimme dingen in het concern hebben, waarmee we in Nederland de markt kunnen laten groeien.

Heb jij een managementprincipe?
Ik geloof heel erg in goede mensen. Veel meer dan in een briljant systeem. Als je een paar non-conformistische mensen hebt, dan kan dat veel meer resultaat opleveren, denk ik. Ik wil altijd graag iemand die goed is, maar net even iets anders. Maar dat zegt denk ik meer over mij en mijn afkeer van dat soort principes of oneliners.

Herken jij het als ik zeg dat Nestlé Nederland nogal anoniem is?
Jawel. Op consumentenniveau zijn onze merken heel bekend. Ik bedoel Maggi, Nescafé, die staan helemaal in de top van bekendheid. Als je kijkt naar het bedrijf zijn we een beetje een grote onbekende. Iedereen weet dat Nestlé het grootste voedingsbedrijf ter wereld is. Maar hier in Neder-land zijn we minder zichtbaar en voor onze handelspartners zijn we in Nederland ook maar een gewone, middelgrote speler.

Wat vind je naast je werk nog meer belangrijk? Ben je maatschappelijk betrokken bij iets?
Ik heb daar wel over nagedacht en gaf vroeger wel eens een sociaal-wenselijk antwoord. Maar in alle eerlijkheid, ik heb geen behoefte om directeur van het Rode Kruis te worden. Ik hoef ook het Aids-fonds niet naar grotere hoogte te sturen. Ik wil vooral verschil maken voor Anke en voor Jort en voor ons nieuwe kindje. Mijn bijdrage moet dan zitten in het feit dat zij gelukkig zijn. Het is heel dicht bij huis, maar dat is iets waar ik echt motivatie voor heb, wat me voortdrijft. Misschien niet zo nobel van me, maar dat andere heb ik veel minder.

Wat zou je partner Anke aan jou willen veranderen?
Ik moet me er voortdurend aan herinneren om Anke bij mijn werk te betrekken. Ik kan ook wel heel eenvoudig mijn werk mijn werk laten en privé privé. Het is best lekker om thuis te komen en te denken “Hop, ik gooi mijn tas in de hoek! Het is klaar!” Die behoefte heb ik ook wel, terwijl ik weet dat het uiteindelijk tegen me werkt. Dus, ik vind het lekker om met mijn partner over mijn werk te kunnen praten. Maar daar moet ik me wel bewust voor inspannen. En ik denk: als ze één ding zou willen veranderen, dan zal het dat wel zijn; dat dat als vanzelf zou gaan.

 

 

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63