https://geng.nl/inspiratie/interview-met-vincent-de-clippele/
Günther + Van Grinsven

Interview met Vincent de Clippele - Nestlé

"Wie weet word ik nog wel eens landbouwer."
Interview met Vincent de Clippele
Managing Director Nestlé, juli 2013

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Vincent de Clipppele, Managing Director Nestlé.

Wat is het lastigste aan een Benelux-organisatie?
Ik vind het niet lastig, maar juist verrijkend en leuk om in een Benelux-organisatie te werken. De landen hebben ieder een heel ander profiel; de cultuur is anders, de manier van samenwerken, het leidinggeven, niets is vergelijkbaar. En de Benelux-consument bestaat ook niet. Wat op het bord ligt, is meestal heel lokaal, gebaseerd op lokale recepten en tradities. Buiten het bord wordt het internationaler, bijvoorbeeld bij dranken en desserts. Ik denk dat België en Nederland minder dan 5% gemeenschappelijke sku’s hebben. Toch hebben we in de organisatie best veel samengebracht en dat werkt goed. Je moet synergiën zoeken waar ze zijn, maar niet uitvinden waar ze niet bestaan. Sales en marketing blijven per land geregeld maar bijvoorbeeld hr en logistiek werken weer meer op Benelux-niveau.

 

Waar bent u het meest trots op?
Op de normen en waarden van Nestlé. Wij willen correct zijn. Daarom treden we ook pas naar buiten met iets als we daar honderd procent zeker van zijn. En dat Nestlé een langetermijnstrategie heeft waar we niet van afwijken. En ik ben trots op de sterke decentralisatie. We hechten veel belang aan lokale organisaties en een lokaal begrip van zaken. Wij hebben een duidelijke visie die op één A4 past en die heel goed aan iedereen gecommuniceerd is. Als alle medewerkers op de hoogte zijn en de visie en waarden onderschrijven, kun je perfect delegeren. Tot slot ben ik trots om te werken bij een organisatie die ‘creating shared value’ – meerwaarde voor de samenleving creëren – zo in haar genen heeft zitten. Bij alles wat we doen vragen we ons af: wat levert het naast ons voor de samenleving op? Waarbij we ons vooral richten op de terreinen waar we actief zijn: water, voedsel en plattelandsontwikkeling. Zo zetten we bijvoorbeeld met het Nescafé-plan echt stappen die het verschil maken voor lokale arbeiders en ontwikkelen we voor onze consumenten steeds meer producten met minder zout, suiker of vetten.

 

U bent een fantastische ambassadeur van Nestlé! Maar ik bedoelde waar u persoonlijk trots op bent.
Samen met de andere collega’s bij Nestlé heb ik een goede bijdrage geleverd aan het succes van de Benelux-organisatie – zoiets doe je samen. Zoals je weet heb ik heel onverwachts de verantwoordelijkheid over de Nederlandse markt erbij gekregen. Ik werd gebeld door het hoofdkantoor en ging twee dagen later al aan de slag. Ik heb direct gezegd dat ik wilde inburgeren, zodat ik de Nederlandse markt en de handelspartners goed leerde kennen en begrijpen. Ik woon drie dagen in de week in Nederland in een appartement in Amsterdam. Soms blijf ik ook een weekend en dan komen mijn vrouw en kinderen. Ik heb als een van de eersten het Rijksmuseum bezocht en was op Koninginnedag in Nederland. De andere twee dagen werk ik in België. Toen ik net aankwam in Nederland, bestond het Nederlandse management team vooral uit Nederlanders. Dat heb ik opengetrokken door enerzijds Nederlanders te stimuleren ook eens in andere landen te kijken en mensen van buitenlandse afdelingen van Nestlé te stimuleren om naar Nederland te komen. Dat is goed voor een organisatie, want je krijgt er nieuwe ideeën door, terwijl onterechte heilige huisjes verdwijnen. Maar we hanteren nationaliteit niet als criterium om iemand wel of niet aan te nemen. We kijken naar de persoonlijke eigenschappen, kwaliteiten en ervaring. Elke maand hebben we een voltallige Benelux-managementbijeenkomst waar iedereen bij is. Dat werkt heel motiverend.

 

Wat kunnen Nederlanders van Belgen leren?
Die vraag krijg ik vaak en ik moet er altijd om lachen, want je vervalt snel in clichés. Nederlanders mogen wel eens wat beleefder zijn, vind ik, maar Belgen mogen directer zijn. Die directheid van Nederlanders vind ik heel fijn. Zelf ben ik ook heel direct, maar ik probeer dat niet op een botte manier te zijn. Wat ik verder nog fijn vind aan Nederland, is dat je daar heel openlijk kunt netwerken, in België zijn mensen daar terughoudender in. Nederlanders zijn mondiger, maar Belgen zijn preciezer wat inhoud en structuur betreft. Een young professional uit België zal niet zo snel fouten maken in een tabelletje of iets dergelijks, terwijl je zoiets bij Nederlanders meer tegenkomt. Daarnaast zijn Belgen trouwer aan hun baan. Ze blijven langer. Nederlanders kijken sneller uit naar een volgende baan, vragen bij een promotie ook eerder wat het hun oplevert en handelen en onderhandelen meer dan Belgen. Ondernemerschap zit Nederlanders echt in het bloed.

 

Wat is uw kernkwaliteit?
Van andere mensen, ook van Nederlanders, hoor ik vaak: ‘Vincent, jij bent heel strikt in bepaalde zaken.’ Ik zorg ervoor dat de visie duidelijk is en dat die door iedereen gedeeld wordt. Ik delegeer veel en laat veel ruimte aan mijn eigen mensen. Hoewel ik wel veel zaken zelf opvolg als rapportages, cijfers, kpi’s en marktaandelen, hou ik zeker ook van spontane discussies. Signalen stuur ik ook veel, vaak in korte e-mails een complimentje of een bijsturing. Die betrokkenheid vind ik belangrijk. Er zijn weinig vergaderingen, maar als er vergaderingen zijn, dan is ook iedereen er. Dat verwacht ik ook. Die vergaderingen worden een jaar van tevoren ingepland. Daarnaast hou ik graag workshops binnen het management team. Ik probeer continu verbeteringsslagen te maken. We gaan soms twee of drie dagen weg om echt samen te gaan zitten en te werken aan onze visie: waar gaan we naar toe, wat kunnen we verbeteren en hoe kunnen we dat doen? Het is een steeds voortdurend proces met als doel het beste te bereiken voor de organisatie en ook het beste uit onszelf te halen. Daarnaast hou ik van open en transparante communicatie, ik wil heel toegankelijk blijven. Verder hecht ik ook veel belang aan informatie in de organisatie. We hebben kwartaalborrels waarbij iedereen van de organisatie is uitgenodigd. Dan zijn er presentaties over bijvoorbeeld innovatie of een verbeteringsproject of een collega uit een ander land vertelt wat zijn ervaring is in Nederland en hoe hij of zij inburgert in de organisatie. Op die manier weet iedereen wat er speelt in het bedrijf en kan iedereen vragen stellen. Dat wordt heel erg gewaardeerd.

 

Hoe kijkt u naar de Nederlandse retail?
De Nederlandse retail is efficiënt en goed georganiseerd. Wij hebben sterke en succesvolle initiatieven in alle categorieën waar wij op de markt actief zijn. Echte innovatie staat hoog op onze agenda. Onze samenwerking wordt steeds sterker, wij willen ons echt profileren als betrouwbare partner in categoriemanagement en nog betere producten op de markt brengen die binnen onze ‘nutrition, health & wellness’-strategie passen. Uiteraard hoort onderhandelen bij ons werk, maar er zitten wel grenzen aan. We houden ons als bedrijf aan onze koers. Kortetermijnbeslissingen zijn niet altijd goed voor de lange termijn. Je kunt kijken naar de korte termijn of naar fundamentele principes. Dus we hebben wel eens heftige situaties en discussies.

 

Komt het wel eens voor dat u van klanten hoort dat Nestlé een slapende reus is?

Die uitdrukking heb ik niet gehoord, maar ik snap wat je bedoelt. Soms gebeurt het dat klanten zoiets zeggen omdat ze een aanbod van ons willen in een categorie waarin we niet actief zijn. Wij willen geen offertes maken voor de korte termijn, offertes die bedoeld zijn om de prijzen binnen een categorie te vergelijken. Als we een offerte maken, willen we ook actief worden in de betreffende categorie. Op een markt die gevestigd en volwassen is, heeft het geen zin om te komen met een me too-product. Zoals ik al eerder vertelde, staat innovatie bij Nestlé hoog in het vaandel. Nescafé Dolce Gusto is daar een goed voorbeeld van. Je moet toegevoegde waarde hebben en dat is ook voor de klant goed. Daar komt bij dat de schappen in Nederland niet zo groot zijn, een product heeft er meestal maar één facing.

 

Zou u wel eens iets anders willen dan Nestlé?
k heb het nog steeds erg naar mijn zin, ik vind Nestlé een boeiend bedrijf. Ik ga iedere dag weer met veel energie naar mijn werk. Wellicht is de volgende stap in het internationale circuit van Nestlé. Maar hier in de Benelux is ook nog veel te doen en ik heb het hier erg naar mijn zin. En ik denk dat Zwitserland ook tevreden is over mij in mijn huidige functie. Maar naast mijn werk zijn er nog andere zaken die mij energie geven en boeien. Zo houd ik erg van de natuur, geniet ik van gezellig eten met familie en vrienden. Ik hou van reizen en andere culturen ontdekken. Wie weet word ik nog wel eens landbouwer of begin ik ergens een eigen restaurant!   

© 2018 Günther + Van Grinsven - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@geng.nl - 030 63 509 63